V železničním depu v Plzni začala vlakům sloužit nová opravárenská a údržbářská...

V železničním depu v Plzni začala vlakům sloužit nová opravárenská a údržbářská hala. (20. 2. 2022) | foto: Petr Eret, MAFRA

Panteři a Žraloci mají v Plzni moderní opravárenskou a údržbovou halu

  • 2
České dráhy dokončily v plzeňském depu budování nové opravárenské a údržbové haly pro nízkopodlažní jednotky RegioPanter a RegioShark nasazované v Plzeňském kraji. Budova se 400 metry kolejí, s jeřábem a moderním vybavením vyrostla v místech, kam kdysi najížděly parní lokomotivy k doplnění tendrů uhlím.

Místopředseda představenstva Českých drah Michal Kraus řekl, že nová hala vyrostla kvůli efektivnější údržbě strojů. 

„Nové moderní zázemí umožní například jednodušší manipulaci s vozidly bez nutnosti rozpojení ucelených souprav. To výrazně sníží časovou náročnost oprav a umožní vozidla vracet rychleji zpět do provozu. Hala je vybavena jeřábem s nosností pět tun a brzy přibudou i moderní montážní lávky na elektrický pohon, které umožní pohyb pro bezpečný přístup k zařízení umístěnému na střechách vozidel. Součástí haly jsou i dílny pro opravy a údržbu drobných součástí železničních kolejových vozidel a soustružna,“ vypočítal Kraus.

V současné době jezdí v Plzeňském kraji 24 elektrických jednotek RegioPanter dodaných Škodou Transportation a 17 motorových jednotek RegioShark, které vyrábějí v Polsku.

„Uvedení nových jednotek RegioPanter pro náš kraj v průběhu loňského roku bylo velkou událostí, jsem proto velmi rád, že teď v Plzni vzniklo i nové zázemí pro údržbu těchto vlaků. Nová hala je nabitá moderní technikou a myslím si, že o vlaky tu bude skvěle postaráno,“ dodává náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro oblast dopravy Pavel Čížek.

Podle představitelů Českých drah souvisí výstavba nové haly i s tím, že s nově uzavíranými smlouvami na regionální dopravu v kraji se zvyšuje i počet vozidel, která potřebují pravidelný servis.

Původní zázemí pro opravy už nestačilo pro stále stoupající počty vozidel provozovaných v kraji. „Plzeň se stává významným centrem, kde provozujeme moderní ucelené jednotky o více vozech. Dodávky nových vozidel musí jít ruku v ruce se zajištěním infrastruktury,“ řekl náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

V současné době se kromě RegioPanterů a RegioSharků plzeňské středisko údržby ČD stará o 84 lokomotiv, 18 motorových vozů a 185 osobních vagonů.

Mluvčí ČD Lukáš Kubát připomněl, že prvnímu kopnutí do země kvůli nové hale předcházel pyrotechnický průzkum území. „Na konci druhé světové války bylo seřaďovací nádraží včetně depa cílem náletů spojeneckých vojsk,“ vysvětlil Kubát.