Středa 21. října 2020, svátek má Brigita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 21. října 2020 Brigita

České dráhy v Pardubickém kraji mohou dojezdit. Kraj chce soukromníky

  11:04
Po roce 2019 by mohl na regionálních tratích Pardubického kraje skončit monopol Českých drah. Krajští radní chtějí vážně jednat vedle Českých drah i o nabídkách RegioJet a Leo Express.

Regionální vlak z Hradce Králové do Pardubic | foto: Michal Klíma, MAFRA

Pardubický kraj se loni rozhodl, že zadá nové smlouvy na dlouholetý provoz vlaků bez otevřené soutěže. Vše směřovalo k tomu, že zhruba 140 milionů korun ročně budou inkasovat v příštích letech České dráhy. Teď se ale do hry trochu nečekaně dostala varianta, že formou přímého zadání získá smlouvu jedna ze dvou soukromých firem. Ta by ale musela provozovat všechny tratě.

„Nemyslím si, že by to soukromník nezvládl. Budeme dělat průzkum trhu a čekat na nabídky. Dopředu neříkám, že to podepíšeme s tím nejlevnějším, zajímá nás kvalita, aby cestující měli co nejlepší služby,“ řekl náměstek hejtmana Michal Kortyš z ODS.

Vláda loni rozhodla, že kraje budou dostávat peníze na regionální vlaky i po roce 2019, kdy končí Českým drahám desetileté smlouvy. Krajští politici mají sami rozhodnout, zda uspořádají soutěž, anebo prodlouží smlouvu s Českými drahami. Pardubický kraj má od státu na regionální vlaky slíbeno více než 140 milionů korun ročně.

Bývalý náměstek hejtmana pro dopravu a odborářský boss Jaromír Dušek loni uvedl, že vedle Českých drah není dopravce, který by byl schopen provozovat všechny tratě v kraji a „nevyzobával si jen pralinky“. Pardubický kraj se záhy rozhodl, že nepůjde cestou soutěže jako třeba Jihočeský a Liberecký kraj, ale zvolí takzvané přímé zadání. Po volbách, kdy krajská koalice dostala pravicovější nádech, se ochota pustit soukromníky na koleje zvýšila. Tím spíš, že firmy RegioJet a Leo Express už daly do Pardubic vědět, že zájem mají.

„Předložili jsme Pardubickému kraji nabídku na zajištění dopravní obslužnosti v celém kraji,“ uvedla mluvčí LEO Express Kateřina Veitová.

Kraj se bojí, že by soutěž už nemusel stihnout

Konkurenti Českých drah by se díky tomu mohli podílet na čerpání prostředků z Unie, kde je na obnovu regionálního vozidlového parku přichystáno kolem osmi miliard korun. Jenže manévrovací prostor krajské vlády už není moc velký. Kraj musí totiž rok dopředu ve Věstníku Evropské unie zveřejnit, jakým způsobem bude provozovatele vybírat. Zatím tam figuruje přímé zadání na všechny tratě. Pokud by Pardubický kraj chtěl pořádat soutěž nebo rozdělit zakázku na více částí, musel by tento záměr vyvěsit a počkat rok.

„Teoreticky bychom to mohli zvládnout, bylo by to ale těsné a hrozilo by, že se to nestihne,“ uvedl Kortyš.

Radní se proto rozhodli, že dopravce vyberou bez soutěže a na všechny tratě. „Připravujeme rozeslání dokumentace na zpracování finančního modelu dopravcům z důvodu získání nezbytného přehledu před výběrem dopravce přímým zadáním,“ uvedl hejtman Martin Netolický (ČSSD).

„Přímé zadání má i své výhody. Dává kraji například možnost každý rok kontrolovat, zda kompenzace není nadměrná,“ uvedl Kortyš.

Není zřejmé, zda by politici skutečně našli odvahu svěřit veškerý provoz na regionálních tratích soukromému dopravci. Mohou blufovat, aby od Českých drah dostali co nejvýhodnější nabídku. Mohou však také sázet na to, že soukromník provozující dopravu v celém kraji si nebude chtít udělat ostudu. Kortyš tvrdí, že pokud se se společností RegioJet nebo Leo Express uzavře dobrá smlouva, nebude to znamenat žádné riziko.

„V jiných krajích se domlouvají se dvěma třemi dodavateli, což může být složité. Já si myslím, že z provozního hlediska je výhodnější pustit na tratě jen jednoho,“ uvedl.

Podle organizátora dopravy Roberta Koblížka by se cestujícím příchod konkurence vyplatil stejně jako na hlavním koridoru. „Služby i ceny těchto vlaků se výrazně zlepšily, takže je naděje, že by se něco podobného mohlo opakovat i v regionální dopravě, pokud v ní dokážou naše kraje zajistit podobné konkurenční prostředí,“ uvedl Koblížek.

  • Nejčtenější

Byla to totální zhovadilost, vzpomínají v Živanicích na duel s Vyšehradem

V českém fotbale se rodí možná největší kauza v jeho novodobé historii. Nyní již bývalý místopředseda svazu Roman Berbr...

Muži nařízli značku, aby vytáhli tisícovku. Uspěla až hlídka s vysavačem

Sloupek dopravního značení poničila dvojice mužů, která se v Pardubicích snažila dostat k tisícikoruně. Bankovku...

Pěšky až do nebe. Resort chystá visutou lávku, jednu z nejdelších na světě

Premium Před deseti lety byla Dolní Morava zapomenutou vískou na kraji světa uprostřed nedotčené přírody. Teď je z ní jedno z...

Zakleté Pardubice. Klub stíhá rána za ranou. Patří vůbec Dědkovi?

Pandemie koronaviru zastavila extraligu hned poté, co tým Dynama Pardubice přečkal karanténu. Hrát se bude možná za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z mlýna chtěli mít v Moravské Třebové atrakci, podle statika je na zbourání

Roky chátrající starý mlýn v sousedství moravskotřebovského zámku se oživení jen tak nedočká. Ruina, kterou město loni...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Řidička nezatáhla brzdu a šla čistit skla, auto ji přimáčklo ke dřevníku

Dvaadvacetiletá žena musela do nemocnice po ranní nehodě při čištění namrzlých skel u auta. Nezatáhla ruční brzdu, vůz...

Muži nařízli značku, aby vytáhli tisícovku. Uspěla až hlídka s vysavačem

Sloupek dopravního značení poničila dvojice mužů, která se v Pardubicích snažila dostat k tisícikoruně. Bankovku...

Pěšky až do nebe. Resort chystá visutou lávku, jednu z nejdelších na světě

Premium Před deseti lety byla Dolní Morava zapomenutou vískou na kraji světa uprostřed nedotčené přírody. Teď je z ní jedno z...

Odměny stály místo šéfku pardubického letiště, bude se hledat nástupce

Hana Šmejkalová skončí jako ředitelka pardubického letiště. Vaz jí zlomilo podivné manažerské chování v čele s...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Tvoje tvář má známý hlas bude bez Stárkové. Zkolabovala kvůli covidu-19

Show Tvoje tvář má známý hlas pokračuje už v sobotu večer sedmou epizodou. Jedna z účinkujících však v ní bude chybět....

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Chtěla jsem udělat něco zapovězeného, říká k pornu Tarra White

Má za sebou úspěšnou kariéru ve filmech pro dospělé, její vztahy s rodinou na Moravě však poznamenala. „Příbuzní se...