Masarykova kasárna Pardubice

Masarykova kasárna Pardubice

V pardubických kasárnách otevřou parkoviště za pětikorunu na den

  • 11
V půlce dubna pardubičtí radní po dlouhých letech otevřou bránu Masarykových kasáren na Višňovce. Do areálu se nebudou vracet vojáci, nýbrž v nich vznikne záchytné parkoviště pro 350 aut. Řidiči dají za celodenní parkování pouhých pět korun.

Parkování se od dubna v Pardubicích změní. Návštěvníci zaplatí u automatů o desítky procent více, než byli dosud zvyklí. Lidé z nájemních bytů zase musí rychle měnit trvalé bydliště, jinak si nebudou moci koupit parkovací kartu.

A v neposlední řadě město otevírá svoje první záchytné parkoviště. To bude v bývalých Masarykových kasárnách.

„Projekt spustíme 15. dubna. Celodenní parkovné bude stát pět korun. Naschvál jsme cenu nasadili takto nízko, aby to bylo pro lidi zajímavé. Uvidíme, jaký o parkování bude zájem,“ řekl náměstek primátora Petr Kvaš, zvolený za ODS.

Město přitom bude mít se zavedením nového parkoviště nemalé náklady. Podle Kvaše jen na půl milionu vyjde oplocení prostranství, na kterém budou auta stát. Ovšem pořídit je třeba i další věci.

„Musíme bývalý ‚buzerák‘ namalovat tak, aby bylo jasné, kde jsou parkovací místa. Také chceme zařídit nad parkovištěm osvětlení a kamerový dohled. To vše také bude něco stát,“ dodal Kvaš s tím, že u vjezdu do kasáren nebude žádný hlídač a ani mechanická brána. 

Vše bude fungovat tak, že lidé vjedou do kasáren, koupí si lístek v automatu a ten si dají za okno, jak jsou zvyklí třeba na ulici.

„V první fázi budeme testovat, jak lidé budou na novou službu slyšet, jak moc ji budou využívat,“ doplnil primátor Martin Charvát z hnutí ANO s tím, že by časem přímo v kasárnách mohla být půjčovna jízdních kol.

Parkovné nyní neplatí asi 30 procent motoristů

„To by bylo určitě zajímavé doplnění služby, momentálně hledáme provozovatele,“ dodal Charvát.

Zatím politici počítají s tím, že lidé na Višňovce odstaví svůj vůz a do centra budou pokračovat pěšky nebo MHD. Ovšem dá se také předpokládat, že alespoň část lidí zkusí parkovat svá auta tam, kde jsou nyní zvyklí, a neplatit za to.

„Určitě se dá čekat, že se zhorší platební morálka řidičů. Máme vysledované, že neplatí zhruba 30 procent lidí a to číslo se může zvýšit,“ připouští Kvaš, který dlouhé roky pracoval jak šéf městské policie.

Právě ta přitom má za úkol platby za parkování hlídat. „Počítáme s tím, že strážníci budou více kontrolovat ulice, a to hlavně ve večerních hodinách, kdy si rezidenti často stěžují, že nemají kde parkovat,“ doplnil Kvaš.

Už v těchto dnech strážníci přitom preventivně stojí i v místě, kde si právě rezidenti kupují roční parkovací karty. Řada z nich totiž od okénka odešla s nepořízenou, protože nevěděli, že musejí mít nově kvůli kartě trvalé bydliště tam, kde chtějí parkovat. Dosud stačila nájemní smlouva na byt. 

„Strážníka jsme tam poslali, aby tlumil případné vášně. Byli bychom neradi, aby ty dvě dámy, co karty vydávají, byly terčem nějakých útoků. Párkrát už tam policista musel zakročit,“ přiznal Petr Kvaš.

Vzhledem k poměrně pozdnímu rozhodnutí o změně systému vydávání karet radní rozhodli, že lidem dají duben na to, aby se mohli přehlásit. Karty se tak budou za okýnky aut „natvrdo“ kontrolovat až od května. „Nemluvil bych úplně o benevolenci, ale řekněme, že ti lidé z objektivních důvodů nějaký čas na přehlášení potřebují,“ doplnil Charvát.

Nepsaným pravidlem pak zůstává, že nepopulární botičky budou strážníci nasazovat jen v případě, že někdo poruší předpisy velmi vážným způsobem, nebo nebude platit za parkovné opakovaně. „Tato praxe zatím funguje,“ dodal Kvaš.