Zakázka desetiletí. Politici Pardubického kraje vyberou nové dopravce

  13:29aktualizováno  13:29
Pardubický kraj chystá výběrová řízení za zhruba tři miliardy korun, která určí, kdo bude provozovat autobusovou dopravu v regionu v příštích deseti letech. Ročně zaplatí kraj za provoz ztrátových autobusových linek přes 300 milionů.

Současné nádraží v centru města má tři nástupiště s krytými zastávkami. | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Krajští radní už vybrali společnost MT Legal, která má za 871 tisíc korun pro výběrová řízení připravit zadávací dokumentaci.

 „Vzhledem k tomu, že smlouvy o závazku veřejných služeb budou zavřeny na období 10 let a předpokládané náklady na autobusovou dopravu se pohybují v objemu 3,3 miliardy korun, je nezbytné věnovat přípravě zadávacích podkladů maximální pozornost,“ uvádí se v důvodové zprávě pro krajské radní, kterou má MF DNES k dispozici.

Příležitost dostanou menší dopravci

Náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš (ODS) uvedl, že soutěžit se bude ve čtrnácti či patnácti lokalitách. To by podle něj mělo dát šanci získat zakázku i menším dopravcům.

„Pokud připravíme výběrové řízení v patnácti obvodech, pak tím dáme větší příležitost místním dopravcům. Pokud splní technické podmínky, mohou území obsluhovat a teoreticky by mohli jezdit i za méně peněz,“ uvedl Kortyš. Dodal, že i díky výběrovým řízením by se mělo cestování zlepšit. Dopravci podle něj budou muset mít sofistikovaný odbavovací systém.

 Ten zajistí řidiči informace z dispečinku tak, aby například čekal na navazující spoj, pokud to je možné. „Chtěli bychom, aby na některých linkách bylo k dispozici wi-fii klimatizace. Ještě ale nevíme, co to udělá s cenou,“ uvedl Kortyš.

Pardubický kraj také chce do podmínek výběrového řízení zařadit i povinnost jezdit na méně vytížených linkách s menšími autobusy a na hodně frekventovaných zase s autobusy kloubovými.

Jízdní řád určuje kraj

Michal Kortyš si slibuje od výběrových řízení i zajištění lepší návaznosti vlaků a autobusů. Podle odborníků, s nimiž to MF DNES konzultovala, ale kraj na soutěže nemusí čekat. Už nyní dopravci totiž jezdí podle takových jízdních řádů, které jim nadiktuje kraj a čekají v přestupních místech tak dlouho, jak si politici přejí.

Výběrová řízení na deset let dopředu podle nezávislého konzultanta Luďka Bárty představují nebezpečí, že zakonzervují současný stav a zabrzdí rozvoj tak, jako se to podle něj v minulosti již stalo.

 „Smlouva na tak dlouhou dobu by neměla být vázána na konkrétní jízdní řády ani na pevný dopravní výkon v kilometrech. Měla by zadavatelům umožňovat měnit v průběhu plnění smlouvy vedení linek, zavádět či rušit jednotlivé spoje tak, aby bylo možné reagovat na měnící se potřeby regionu. Když to zjednoduším, soutěžit by se měl ceník služeb, například kolik bude stát jeden kilometr ujetý malým autobusem, kolik velkým, to vše v závislosti na celkovém počtu objednaných výkonů v kilometrech,“ uvedl Luděk Bárta.

Ten kraj také nabádá, aby pečlivě zvážil požadavky na dopravce. Třeba wi-fi může být již v příštích několika letech technicky zastaralé zařízení, ale když bude součástí technických podmínek smlouvy, bude muset být po další léta udržováno v provozu zbytečně.

Pardubický kraj si na letošní rok objednal 16 milionů ujetých kilometrů při zajištění dopravní obslužnosti. Zaplatit by za to měl 324 milionů korun. Je to o třicet milionů korun víc, než politici plánovali. Náklady dopravců se zvedly v souvislosti se zvýšením platů řidičů v autobusové dopravě.

Autor:
  • Nejčtenější

Majitel musel s elektromobilem na emise. Nikdo nic neměřil, usmíval se

S rostoucím počtem elektromobilů v běžném provozu přibývá také netradičních zážitků jejich majitelů, a to nejen ze...

Gulaš pálil podeváté v řadě, ale slaví Kladno. Pardubice zaskočily Liberec

Hokejista Milan Gulaš se sice trefil podeváté v řadě, čímž vyrovnal extraligový rekord, jenže Kladno i díky gólu...

Premium

Za dvacet hodin se nám změnil život, líčí otec miminka s poškozeným mozkem

Místo čtyřměsíční zdravé holčičky má Jaroslav Mráček doma dceru s těžce poškozeným mozkem. Je mentálně na úrovni...

VIDEO: Chlapec se nerozhlédl a srazil ho trolejbus, záznam má varovat

Městská policie v Pardubicích zveřejnila záběry nehody, při které dvanáctiletého chlapce srazil trolejbus. Stala se...

Že to nedává smysl? Pardubický manažer o záhadách Rolinkova konce

Hlavně, aby Dynamo neničily aféry podobné těm v minulé sezoně. S takovým cílem nastupoval na pozici generálního...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Sázejícím tipy nevyšly, věřili hlavně loňskému vítězi Velké pardubické

Další díl Velké pardubické už je dopsaný. Spokojeny jsou po něm sázkové společnosti, kterým pomohla smůla loňského...

V centru Pardubic řádí travič psů, uzeniny plní zřejmě jedem na krysy

V centru Pardubic zřejmě někomu došla trpělivost s volně pobíhajícími psy, a tak začal konat. Strážníci našli na...

Chata na Chrudimsku hořela hned dvakrát, majitelé skončili v nemocnici

Hned dvakrát museli vyjíždět hasiči k požáru chaty v Heřmanově Městci na Chrudimsku. Začala hořet nejprve v pondělí,...

Při srážce na Pardubicku začala hořet felicie, její řidič zemřel

Na silnici č. 35 z Vysoké na Ostřetín na Pardubicku se v úterý v podvečer srazila u obce Vysoká u Holic felicie se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz