Konec spřažených tramvají v Ostravě, Dopravní podnik nasadí nové soupravy

  • 3
Voní novotou, vznikají v Ostravě, budou stát téměř dvě miliardy korun a první souprava má na kapotě podpis nedávno zesnulého automobilového závodníka Karla Lopraise. Řeč je o nových tramvajích, které do konce roku pomohou v Ostravě vyřadit z provozu zastaralé spřažené soupravy starších vozů T3 a T6.

První z objednaných 35 vozidel Škoda 39T Ostrava převzal ve čtvrtek Dopravní podnik Ostrava (DPO) od společnosti Škoda Transportation.

Jde o nový typ tramvaje přizpůsobený ostravským požadavkům. Každý kus vyjde na 47,5 milionu korun.

Vůz s Lopraisovým podpisem před necelým měsícem dokončil zkušební provoz: najezdil 20 tisíc kilometrů bez cestujících a dalších 20 tisíc s nimi. Nyní získal dopravní podnik potřebné povolení k drážnímu provozu této tramvaje a může ji vypustit na koleje.

Moderní velkokapacitní vozy se vyrábějí přímo v Ostravě-Martinově ve společnosti Škoda Ekova.

„Vyjede v pondělí. Nové vozy budeme nejdříve nasazovat na dlouhé trasy linek číslo 4 a 10, které vedou z Martinova k Nové huti (Liberty) a z Dubiny na Hranečník. Do konce února jich budeme mít v provozu šest a do konce září pětatřicet. Tyto nízkopodlažní dvoučlánkové tramvaje pro 60 sedících a 140 stojících cestujících nám umožní postupně nahradit ve městě starší typy vysokopodlažních tramvají a vyřadit tak z běžného provozu spražené soupravy, takzvané spřažky,“ uvedl ředitel DPO Daniel Morys.

Podle ředitele mají spřažky několik nevýhod. Například v minulosti někteří lidé hazardovali se životy, když se snažili svézt na spřáhle, tedy na spojnicí dvou vozů.

„Mnozí cestující se v zadním voze bez kontaktu s řidičem necítí tak bezpečně jako v tramvaji, kde řidič díky kamerám vidí do celého salonu. Věříme, že po vyřazení spřažek ubude i vandalů. Jen loni nás odstraňování následků poškození druhých vozů v tramvajových soupravách stálo téměř 150 tisíc korun,“ poukázal ředitel dopravního podniku.

Dodal ale, že i po vyřazení z běžného provozu je cestující v ulicích města občas potkají. „Spřažené soupravy budou například posilovat spoje na některé vetší festivaly, sportovní zápasy či jiné akce,“ řekl Morys.

Výroba přímo v Ostravě

Moderní velkokapacitní vozy vznikají ve velké hale o rozloze 14 tisíc metrů čtverečních přímo v areálu dílen DPO v Ostravě-Martinově. Vyrábí je totiž bývalá dceřinná společnost ostravského dopravce, kterou město před dvěma lety ještě jako Ekovu Electric prodalo firmě Škoda Transportation. Ta opravuje a bude vyrábět tramvaje pro Ostravu i jiná česká a evropská města.

Někteří opoziční zastupitelé tehdy prodej kritizovali. Vadila jim předběžná kupní cena ve výši minimálně přes 320 milionů korun. Někomu se zdála nízká. Jiným lidem vadilo, že v Ostravě skončí výroba tramvají.

„Neskončila. Naopak, teprve začala,“ komentoval současný stav ostravský náměstek primátora pro dopravu Miroslav Svozil.

„Potvrzuje se, že prodej byl strategicky dobrý krok,“ řekl i primátor Ostravy Tomáš Macura. „Současná Ekova už rozjíždí dvousměnný provoz, navýšila počet zaměstnanců asi o padesát a stejně tolik jich ještě hledá, jenže na trhu nejsou,“ podotkl primátor.

Firma shání kvalifikované dělníky

To potvrdili i zástupci Ekovy, kteří marně shánějí kvalifikované dělníky, aktuálně především elektromechaniky, elektroniky a seřizovače vozidel. Nabízejí nástupní plat okolo třicet tisíc korun hrubého.

Ředitel společnosti Škoda Ekova Miroslav Mareš dodal, že od převzetí už do ní nový vlastník investoval téměř 300 milionů korun: „Hala má novou střechu za 133 miliony, pracovní ochozovou lávku, která zajistila zaměstnancům vyšší komfort, ale hlavně bezpečnost při práci, a do dubna bychom chtěli mít hotovou novou lakovnu, abychom navýšili výrobní kapacity tramvají.“

Nové vozy pro Ostravu jsou na první pohled podobné zahraničním tramvajím od firmy Stadler. Mají nejen stejnou „ostravskou“ tyrkysovou barvu, ale i podobný tvar kapoty, tedy vpředu zúžené. Jsou nízkopodlažní, vybavené klimatizací, USB, bezpečnostními prvky i stejným typem sedadel.

Dopravní podnik si vzal úvěr

„Tvar se moc lišit nemůže. Je daný tím, že v obou případech jde o dvoučlánkové tramvaje se třemi otočnými podvozky, ale rozdíly tam jsou. Máme například optimálněji řešené některé části tramvaje, zejména podvozek. Díky tomu jsou sedačky lépe dostupné i lidem s omezenou pohyblivostí,“ zmínil člen představenstva Škoda Transportation Zdeněk Sváta, který má na starost realizaci zakázek.

Podotkl, že ostravské tramvaje mají silnější motory, než vozy, které firma dosud dělala. Budou totiž nasazované i na trasy, kde mohou jet rychlostí až 80 kilometrů v hodině. Jsou tak prvními z nové škodovácké generace Forcity Smart. Po Ostravě, která je získá jako první, by je měla firma dodávat také Plzni, Brnu či německému Bonnu.

Dopravní podnik Ostrava získal na část zakázky dotaci z Evropské unie, ale aby mohl zaplatit 1,7 miliardy za 35 vozů, musel si vzít i úvěr. „Máme smluvně zajištěnou možnost koupit za stejnou cenu ještě dalších pět tramvají stejného typu. Na ty ale teprve sháníme peníze,“ nastínil ředitel Morys.