VIDEO: Slovenská strela se stěhuje. Po opravě se vrátí na koleje

  • 15
Legendární vlaková souprava Slovenská strela v pátek opouští Kopřivnici. Přepravní speciál ji převeze do Hranic, kde v příštích dvou letech podstoupí kompletní opravu. Poté se jejím domovem stane nově vybudované muzeum automobilů Tatra. K tomu už dojede zase „po svých“.

Nakládka a přesun Slovenské strely probíhal od pátečního rána až do odpoledne. „Není to až tak to až tak běžná přeprava, zvláště pak proto, že je Slovenská strela značně zkorodovaná. Proto jsme nemohli k naložení využít jeřáb, ale museli jsme postavit nájezdovou rampu, po které jsme na návěs vůz vytáhli,“ řekl Jiří Tůma, obchodní ředitel Universal Transport, která Slovenskou strelu z Kopřivnice odvážela.

Po přesunu do Hranic bude dva roky v rukách odborníků, kteří ji podrobí kompletní opravě. „Přesunem soupravy do Hranic bude zahájen projekt Návrat Slovenské strely na koleje. Souprava bude po restaurování provozuschopná a při zvláštních příležitostech bude vyjíždět z nového depozitáře na železnici,“ uvedl Daniel Potocký z tiskového servisu Tatra trucks.

Společnost Tatra trucks získala na začátku letošního roku dotaci v hodnotě téměř 80 milionů korun na rekonstrukci legendární vlakové soupravy.

Slovenská strela

Jde o čtyřnápravový motorový vůz, který byl vyroben v roce 1936 v kopřivnické Tatře pouze ve dvou kusech a ve službách Československých státních drah nesl řadové označení M 290.0. Tovární typové označení motorového vlaku je Tatra T 68 a dle spoje z Bratislavy do Prahy, na němž jezdil, dostal přezdívku Slovenská strela. Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. Jízdní doba Slovenské strely při zahájení provozu byla 4 hodiny a 51 minut včetně zastávky v Brně, která trvala 35 minut. Později se jízdní dobu povedlo zkrátit na 4 hodiny a 18 minutZdroj: Tiskový servis Tatra trucks

Ta bude po renovaci vystavena ve vlastním depozitáři před novým muzeem automobilů Tatra v Kopřivnici. Celkové náklady projektu včetně výstavby depozitáře jsou vyčísleny na 118 milionů korun.

Zachováno bude i stávající kopřivnické „muzeum Tatry“, Technické muzeum Kopřivnice, před nímž doposud Slovenská strela stála. „My budeme nadále fungovat. Nové muzeum bude zaměřeno na nákladní automobily, my se budeme specializovat na osobní automobily, kterých máme velkou sbírku,“ vysvětlil Jan Jurkovič, ředitel Technického muzea Kopřivnice.

Čtvrté stěhování legendárního vozu

Slovenská strela zažívá už své čtvrté stěhování. Do Kopřivnice poprvé dorazila v roce 1960 a byla umístěna v továrně. 

Kvůli sílícím hlasům na její přiblížení k obyvatelstvu byla o dva roky později přesunuta na připravené kolejiště za Lašskou vilou. 

„Přesun organizovali bratři Zátopkové za pomoci T138 a T111, a to bez omezení v dopravě,“ uvedli zástupci muzea na facebookovém profilu.

Druhé stěhování proběhlo říjnu 1966, kdy byl motorák z důvodu plánovaného nového pavilonu přesunut o několik desítek metrů vedle Lašského muzea a konečně dostal přístřešek. 

Na současné místo se Slovenská strela přesunula v roce 1997.

Páté stěhování už by zažít neměla, do nového pavilonu už má dojet „po svých“.

,