Sčítání dopravy prokázalo, že doprava v kraji oproti poslednímu pět let starému sčítání narostla. „Sčítání dopravy začalo 12. července 2020 s tím, že jarní část sběru dat byla posunuta o jeden rok a byly připraveny nové sčítací termíny pro rok 2021,“ přiblížil mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Z výsledků vyplývá, že dopravně nejzatíženější silnicí v regionu je úsek silnice I/11 na ostravské ulici Rudná mezi dálnicí D1 a Výškovickou ulicí.
„Proti minulému monitorování provozu tam doprava vzrostla průměrně o deset procent,“ přiblížil provoz na nejvyužívanější silnici v kraji Miroslav Mazal z ŘSD. „Nejzatíženějším úsekem na Rudné denně projelo 45 669 vozů,“ doplnil Mazal.
Jen o něco méně automobilů zjistili sčítající na navazujícím úseku Rudné po Plzeňskou ulici, přes čtyřicet tisíc vozů denně projíždí hned na šesti úsecích silnic v kraji.
Vedle již zmiňované Rudné to je v Ostravě i silnice I/56 na Místecké ulici, přes 40 tisíc automobilů denně, konkrétně 41 080, projede i průtahem Frýdku-Místku po silnici I/48.
„Bez ohledu na kategorii vozidel má nejobsazenější silnice Ostrava. Krajské město nejvíce využívají i řidiči vyloženě nákladní dopravy či autobusových spojů. Podobně je zatížen i Frýdek-Místek,“ konstatoval další z výstupů sčítání Miroslav Mazal.
Nejvíce motocyklů na Krnovské ulici v Opavě
Většinu vozů zaznamenaných na jednotlivých úsecích tvoří osobní automobily, nákladní vozy nejčastěji jezdí na dálnici D1, kde se jejich počet pohyboval mírně pod deset tisíc denně.
Výsledky sčítání dopravy v ČR |
„Vedle D1, kde v ostravském úseku Rudná – Severní spoj denně projelo 9 835 nákladních vozidel, bylo nejvíce nákladních automobilů – konkrétně 8 671 – zaznamenáno na silnici I/48 na průtahu Frýdku-Místku. 6 268 nákladních automobilů denně pak projíždělo ostravskou ulicí Místecká, v úseku mezi křižovatkou s ulicí Dr. Martínka a sjezdem u Makra,“ doplnil Mazal.
Sčítání provozu se uskutečnilo na vybraných úsecích silnic ve velkých městech i v menších obcích. Výsledky byly rozděleny podle kategorií vozidel – od kamionů po motocykly. Těch bylo při sčítání nejvíce napočítáno, možná překvapivě, v Krnovské ulici v Opavě. Podle sčítacích výsledků jich zde denně v průměru projelo na 290.
Výsledky pomohou městům
Výsledky sčítání dopravy mají velký vliv pro jednotlivá města. „Tato data využíváme například pro plánování nové výstavby komunikací, přechodů pro chodce, obchvatů určitých lokalit, tak abychom ulevili centru města,“ vysvětlila mluvčí Havířova Rosalie Seidl Pokorná.
To potvrdil i Jakub Hvězda z oddělení hlavního architekta opavského magistrátu. „Údaje od ŘSD jsou nezanedbatelnou informací týkající se vývoje dopravy, na základě kterých se město dále rozhoduje při tvorbě plánu strategického rozvoje,“ podotkl Hvězda.
„Pro dopravní infrastrukturu Ostravy je klíčové dokončení poslední etapy Místecké, Severní spoj a druhý most přes Odru do Petřkovic,“ poukázal na ostravské priority náměstek primátora Miroslav Svozil.