Silnice, která odvede dopravu z přetížené ulice 17. listopadu v Ostravě-Porubě a současně bude sloužit jako dálniční přivaděč z Opavska, tím však úplnou jistotu dokončení stále nemá.
„EIA je sice důležitý, ale jen první nutný krok k získání stavebního povolení. Mám radost, jen nejásám předčasně,“ komentoval starosta Ostravy-Poruby Petr Mihálik.
Po porubské ulici 17. listopadu, podél fakultní nemocnice a univerzity, denně i vinou nedostavěné Prodloužené Rudné průměrně projede devatenáct tisíc automobilů.
Prodloužená Rudná
|
„Někdy je ulice zcela neprůjezdná, někdy to ještě jakž takž jde. Teď v předvánočním čase, kdy lidé mnohem více cestují za nákupy, je situace ještě horší než jindy,“ povzdychl si starosta.
EIA žádá měření hluku
Stavba už jednou EIA ve zrychleném procesu zjišťovacího řízení získala, což se však ukázalo jako nedostatečné. Vliv stavby na okolní přírodu proto muselo posuzovat ministerstvo životního prostředí.
„Proces EIA jsme zvládli za necelých pět měsíců. To je důkaz, že děláme maximum pro rychlé, ale důsledné posouzení takto důležitých projektů,“ uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec.
Souhlas ministerstva obsahuje několik podmínek, jako je například měření hluku při zkušebním provozu, přičemž nutnou součástí stavby budou také protihlukové stěny a zeleň. EIA rovněž vymezuje opatření zamezující případnému znečištění životního prostředí a neúměrnému obtěžování blízko bydlících lidí při stavbě.
Architekt se nechce vyjadřovat
Proti dostavbě Prodloužené Rudné dlouhodobě bojuje architekt Dušan Richtár. K ministerskému souhlasu se vyjadřovat nechtěl.
„Já o této skutečnosti zatím nemám žádné informace. Omlouvám se, ale ani se na téma Prodloužené Rudné nehodlám bavit. Jakékoliv mediální výstupy nemají právní relevanci a nechci se přidat na vlnu emočního informování veřejnosti,“ řekl.
Zřejmě ještě zásadnější překážkou dostavby jsou věcná břemena chůze a jízdy přes dokončovaný úsek Prodloužené Rudné k pozemkům na druhé straně komunikace. Také za tím údajně stojí architekt Richtár.
Kraj hodlá zprostředkovat jednání
Dokud však nebudou pozemky vyvlastněny, nelze vydat stavební povolení. „Podle našeho názoru se jedná jen o jeho obstrukční jednání. Opakovaně se snažíme dohodnout, ale bez úspěchu,“ konstatoval ministr dopravy Daniel Ťok.
Krajský úřad chce vyjednat setkání Richtára s vedením Ředitelství silnic a dálnic. „Doufám v nějakou rozumnou dohodu, aby se stavba dále nezpožďovala,“ řekl moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák.

Nedostavěný úsek vede mezi Ostravou-Porubou a obcí Vřesina.
Mapy poskytuje freytag & berndt. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost také vytváří knižní sérii Toulavá kamera s tipy na výlety po celém Česku, která je ideálním dárkem pro obdivovatele krás naší vlasti.