Architekt Dušan Richtár, z pohledu některých obyvatel Ostravy-Poruby zemský škůdce číslo jedna těchto dnů, na veřejné projednávání studie EIA pro dokončení stavby Prodloužené Rudné nepřišel.
Největší odpůrce stavby, který prostřednictvím spolku Skalka už několik let blokuje dostavbu Prodloužené Rudné, si tak nechal ujít jednu z možností, jak podat své připomínky. Možná věděl, co dělá, lidé v sále jej evidentně rádi neměli. A připomínky může zasílat i jinou cestou.
Přesto bylo jeho jméno v debatě mezi zástupci ministerstva životního prostředí, ŘSD i zhotovitele studie více frekventované, téměř jako ulice 17. listopadu, po níž právě kvůli nedostavění Prodloužené Rudné denně projíždí tisíce automobilů.
„Podle posledního sčítání to je devatenáct tisíc aut denně,“ řekl porubský starosta Petr Mihálik. „Možná bychom tady měli místo dopadů stavby na životní prostředí posuzovat dopady nestavby Prodloužené Rudné,“ narážel na neustálé kolony projíždějící obvodem. Stojí v nich auta, která by už dávno mohla jezdit jinudy. Kdyby byla dostavěná Prodloužená Rudná. Té chybí postavit 400 metrů. Zbytek chystaného úseku je hotový. Z obou stran.
Poslední úsek, pro nějž se právě ve čtvrtek v Ostravě-Porubě projednávala studie EIA, potřebná pro udělení stavebního povolení, ještě nestojí. „Kdo to blokuje? Řekněte nám to,“ ptal se jeden z obyvatel Poruby, kterých na veřejné projednávání dorazila zhruba stovka.
„Blokuje to spolek Skalka s Dušanem Richtárem,“ zazněla odpověď z pódia, kde seděl Lubomír Hýbl z ostravské pobočky Ředitelství silnic a dálnic.
A v sále přitvrzovalo. „Kdo může za zraněné děti a lidi na ulici 17. listopadu? Jen jeden člověk,“ přidal se někdejší náměstek ostravského primátora Lukáš Ženatý. Právě on podle vlastních slov před lety zpracovával původní studii EIA pro stavbu Prodloužené Rudné. „Za ty roky se tady nestačím divit,“ dodal Ženatý. A publikum se pomalu dostávalo do varu.
„Musíme vyrazit do ulic,“ vyzývala zastupitelka
„My taky máme mrtvé,“ ozval se starosta nedalekých Klimkovic Zdeněk Husťák, který na projednávání studie EIA rovněž dorazil. „Musíme vyrazit do ulic,“ vyzývala jedna z členek porubského zastupitelstva a lidé tleskali.
Výpady proti nepřítomnému Dušanu Richtárovi pokračovaly, až musela zasáhnout zástupkyně ministerstva životního prostředí, která projednávání vedla.
„Pan Richtár zde není, nemůže se bránit, myslím, že výpady na jeho stranu nikam nevedou,“ poznamenala. A na její stranu se postavil i jeden z členů porubského zastupitelstva, který ostatním vysvětloval, že architekt žijící v těsné blízkosti chystané stavby jen využívá svých zákonných práv.
V Klimkovicích se obávají kamionů
Většina vystupujících se na projednávání představovala coby zastupitelé ostravského obvodu, jiných mluvčích bylo jen pomálu.
Konkrétní připomínky k vlastní studii EIA tak ve výsledku měli hlavně obyvatelé klimkovické části Václavovice, kteří se obávají, že si kolem jejich domů budou řidiči kamionů zkracovat cestu na dálnici.
„Tady se řeší, jak dopadá nedostavěná Prodloužená Rudná na obyvatele Poruby, ale vůbec se neřeší, jak dopadne na nás, až k nám z ní budou sjíždět auta k dálnici. Pak to bude u nás vypadat jako na ulici 17. listopadu dnes. Deset let požadujeme, aby se na tu silnici umístily značky zakazující vjezd automobilů nad 12 tun, ale nikoho nezajímáme. Na ministerstvu, na kraji, nikdo se s námi nebaví,“ stěžovala si žena z Václavovic.
Marně. Stěžovat si údajně má jít na magistrát, tato věc se EIA netýká, zněla odpověď.