Vizualizace jižního obchvatu Komárova při pohledu od Opavy (v popředí areál firmy Model Obaly). Uprostřed je současná silnice I/11. | foto: Ředitelství silnic a dálnic

Obchvat Komárova potvrzen. Čtyřpruh mezi Opavou a Ostravou bude za pět let

  • 4
Poslední velká silniční stavba na hlavním tahu mezi Opavou a Ostravou, obchvat opavské městské části Komárov, má pravomocné územní rozhodnutí. Jde o jeden z nejkomplikovaněji vyjednaných úseků na silnici I/11 – přípravy trvají už přes dvacet let. Řidiči by obchvatem měli začít jezdit od roku 2029.

„Po těch letech je to posun vpřed. Všichni na obchvat intenzivně čekáme,“ komentoval starosta Komárova Lumír Měch. Silnice I/11 totiž prochází středem Komárova a denně jí jezdí přes dvacet tisíc aut.

Ta ve špičce tvoří souvislou popojíždějící kolonu, jež se v úseku křížení se železnicí, rovněž vytíženou vlakovou tratí Krnov–Opava–Ostrava, musí vmáčknout ze čtyř do dvou pruhů. Když po přejezdu jede vlak, provoz kolabuje. „Intenzita dopravy každý rok narůstá, ještě ji zvýšilo otevření Prodloužené Rudné,“ zmínil starosta obchvat Ostravy–Poruby.

Obchvat obkrouží Komárov od jihu. „Stavba by mohla v případě bezproblémového postupu přípravné fáze začít v roce 2027,“ ohlásil Miroslav Mazal z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Auta by na šestikilometrový úsek za předpokládané 2,1 miliardy korun měla vyjet v roce 2029, pokud situaci nezkomplikují například majetkoprávní vypořádání či výběrové řízení na zhotovitele a související odvolací lhůty.

Alespoň částečné ústupky

Obchvat Komárova

* Doprava v Komárově se řeší přes dvacet let.

* Ve hře byly tři varianty.

* Průtah Komárovem počítal s bouráním čtyř desítek domů i podjezdem pod železniční tratí. Vyloučilo jej hodnocení jeho vlivu na životní prostředí i na veřejné zdraví.

* Severní varianta měla zasáhnout biokoridor a ochranná vodní pásma a křížit železniční trať. Podle odhadů by byla nejdražší.

* Jižní varianta byla vybrána jako nejvhodnější z hlediska vlivu na životní prostředí i jako nejlevnější. Zasáhne zemědělskou půdu.

Proti jižní trase obchvatu Komárova se v minulosti postavila jiná městská část Opavy – Suché Lazce, jejichž katastrem povede a přiblíží hustý provoz tamní zástavbě. Sucholazečtí dokonce v referendu v roce 2018 pověřili vedení městské části, aby podniklo veškeré právní kroky k zabránění stavby. A varovali, že pozemky neprodají.

„Dosáhli jsme alespoň částečných ústupků. V našem katastru by měla silnice vést v zářezu a podél vzniknou ochranné protihlukové valy. Než se zazelenají a budou plnit funkci, bude potřeba nějaký čas, ale projekt je díky tomu vstřícnější ke krajině,“ řekl místostarosta Suchých Lazců Václav Skuplík.

Dodal, že městská část už své možnosti vyčerpala. „Udělali jsme maximum. Teď začne stavební řízení a jednání s majiteli pozemků. U části lidí už panuje rezignace a únava.“

Obchvat Komárova by se měl stavět v tomtéž čase jako obchvat sousedních Nových Sedlic. I ten je v přípravě. „Máme uzavřenou smlouvu na přeložky vedení vysokého a nízkého napětí, příští rok očekáváme stavební povolení, v roce 2026 předpokládáme výběrové řízení na zhotovitele. V roce 2027 bychom chtěli stavět,“ upřesnil Mazal.

Chystá se také obchvat Štítiny

Jde o poslední chybějící části navýšení kapacity I/11 mezi Opavou a Ostravou. „Neřeší jen lokální problémy Komárova a Nových Sedlic. Čtyřpruh je klíčový pro celou západní část Moravskoslezského kraje a její napojení na dálnici,“ řekl tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11–I/57 Martin Dostál.

Stavební činnost mezi Opavou a Ostravou však bude ještě rozsáhlejší, zároveň by se měl stavět i obchvat Štítiny, jíž projíždí veškerá doprava z Hlučínska na I/11 a zpět. Obchvat chystá kraj.

„Do konce července tohoto roku má projektant předložit zpracovanou projektovou dokumentaci pro podání společné žádosti o územní a stavební povolení,“ uvedla mluvčí hejtmanství Nikola Birklenová.

Mapový nákres jižního obchvatu Komárova a severního obchvatu Nových Sedlic