ilustrační snímek | foto: Volvo

V kraji přibylo takřka 500 elektroaut, dobití na parkovišti je však problém

  • 15
Doposud 488 letos registrovaných elektromobilů staví Moravskoslezský kraj na čtvrtou příčku v rámci republiky v počtu nových elektřinou poháněných vozů. Jak však vyplývá ze statistik zveřejňovaných Centrem dopravního výzkumu (CDV), region za prvními třemi kraji tabulky výrazně pokulhává.

Jen v Jihomoravském kraji, jenž se umístil na třetí příčce, bylo letos evidováno 752 vozů, ve srovnatelně lidnatém Středočeském kraji 1 214 a ve vítězné Praze 2 984.

Výrazně lepší je statistika dostupných nabíjecích míst. „V Moravskoslezském kraji bylo ke konci září registrováno 1 217 bateriových elektrických vozidel, která měla k dispozici 322 veřejných dobíjecích bodů,“ přiblížil situaci Lukáš Kadula, výzkumný pracovník CDV.

Na jeden bod tedy připadalo 3,8 uvedených vozidel. „Průměr v České republice byl pět vozidel, bez Prahy pak 4,1 vozidel na jeden nabíjecí bod. Na počet registrovaných vozidel je v kraji nadprůměrný počet veřejných dobíjecích bodů,“ zmínil Lukáš Kadula.

EU chce odstranit bariéry rozvoje nabíjecí sítě. Sama je vytvořila

„Moravskoslezský kraj si v tomto ohledu vede velice dobře. Růst počtů dobíjecích stanic v naší síti i v sítích ostatních provozovatelů svědčí o tom, že konkrétně Ostravsko je po Praze a Brnu jedním z republikových tahounů,“ konstatoval Vladislav Sobol, mluvčí společnosti ČEZ.

S tím souhlasí i Radovan Burkovič, člen Asociace elektromobilového průmyslu ASEP. Ale jen částečně. „Své nabíječky tady má ČEZ i E.ON, je tady PRE, všichni velcí hráči. Ale na ostravských parkovištích moc nabíječek není. Téměř žádné,“ přiblížil praktický pohled řidiče elektrovozu Burkovič.

U úřadu nabíječky fungují, na Hranečníku ne

„Ostravský magistrát spoluvlastní firmu Garáže Ostrava, spravující mnohá parkoviště i parkovací domy ve městě. Ta firma pod sebou má všechno. Od parkovacích systémů až po navigaci na parkoviště. Ale jediné nabíječky, které v Ostravě jsou na parkovištích, jsou ty u krajského úřadu,“ popsal Burkovič.

„Nabíječky na Hranečníku nejdou spustit, jsou tam problémy se softwarem, a nedá se nikde dovolat. Prostě tady nejde někam dojet, jít na úřad nebo něco vyřizovat a přitom si přímo na parkovišti nabíjet auto. Všichni musí jet zvlášť na nabíječku,“ doplnil Burkovič.

Počet elektroaut a hybridů se za pět let na světě zdvojnásobí na 65 milionů

To se má podle Gabriely Pokorné, mluvčí ostravského magistrátu, brzy změnit. „Ostrava podporuje rozvoj elektromobily i vlastní výstavbou dobíjecích stanic v rámci výstavby parkovišť, parkovacích domů realizovaných městem. Jedná se například o stanice na Hranečníku, v novém parkovacím domě u zoo a v podzemním parkovišti pod Fakultou sportu Ostravské univerzity. Celkem jde o 24 dobíjecích bodů,“ konstatovala mluvčí.

„Nyní město řeší veřejnou zakázku na dodávku softwarového řešení pro oživení těchto již vybudovaných dobíjecích stanic,“ dodala.

Výhledově se mohou s problémy potkávat hlavně snahy o stavbu vysokokapacitních nabíječek. „Aktuálně problémy na straně rozvodné sítě nejsou, výkony aktuálních dobíjecích stanic je schopna zvládat. Do budoucna, až se budou stavět vysoce výkonové dobíjecí huby, zejména ty pro nákladní dopravu, tento problém patrně nastat může, nicméně jen v některých lokalitách,“ konstatoval mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský.

12. července 2023