Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chci tu i noclehárny, říká krajský cyklokoordinátor

  8:49
Stará se o to, aby v kraji byla kvalitní síť cyklostezek s potřebným zázemím. Projednává s obcemi jejich záměry a plány, které sjednocuje do jednotné koncepce. Zároveň vytváří strategii cyklistické dopravy, podle níž se budou jednotlivé kroky řídit do roku 2030.

Pomáhá i obcím, které budují nové cyklostezky. Radí jim, jak na to. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

To vše je prací krajského cyklokoordinátora, kterým je už zhruba půl roku Martin Hiltavský. „Zatím hlavně mapuji aktuální stav cyklostezek a plánuji,“ říká Hiltavský o svém působení v krajské centrále cestovního ruchu Moravian-Silesian Tourism.

Co je vlastně potřeba k tomu, aby vznikla cyklostezka?
Základem je najít možnosti, kudy trasu vést, aby byla bezpečná. Potom je potřeba vytvořit projekt a zkonzultovat ho s dalšími orgány, třeba správou silnic a Klubem českých turistů, který hlídá, že na sebe trasy navazují. Propojujeme města, do kterých lidé často dojíždí za prací, a zaměřujeme se na vylepšování podmínek cyklistické dopravy v intravilánech měst, tedy zastavěných částech obcí.

Máte zjištěno, na jakou vzdálenost jsou lidé ochotni dojíždět na kole za prací?
Je to zhruba třicet kilometrů. Lidé chtějí bez problémů dojet do hodiny, maximálně hodiny a půl. To už máme vysledované. Samozřejmě to platí v hlavní sezoně. Já sám jsem jezdil dva roky do práce co druhý den třicet kilometrů. Lidé dojíždějí do práce na kole ve velkém a vedení měst v regionu o tom ví. Aglomerace se tak přizpůsobují tomu, aby měli lidé optimální přístup do práce na kole.

Které město v kraji je podle vás pro dojíždění nejlepší?
Dobře zpracovanou síť má samozřejmě Ostrava, která využívá městský ateliér MAPPA pro plánování pohybu cyklistů i pěších. Sledují například údaje od mobilních operátorů, aby věděli, kde se lidé nejvíce pohybují. Ale kvalitní podmínky pro cyklisty jsou i ve Frýdku-Místku, Havířově, Opavě, Karviné. Některá větší města mají i své cyklokoordinátory nebo koordinátory městské mobility.

Kde už mají své cyklokoordinátory?
Celkem tuto pozici zatím zřídilo zhruba deset měst v kraji. Jedná se například o Karvinou, Opavu, Frýdek-Místek. Většina měst má cyklokoordinátora pouze na částečný úvazek, ale s růstem počtu cyklistů roste i náročnost řízení jejich pohybu. Pravděpodobně to velká města přehodnotí a můžeme se tak dočkat toho, že v našem kraji bude přes dvacet specialistů, kteří se budou podílet na koordinaci cyklistické dopravy. Třeba Ostrava má na to už zmíněný městský ateliér.

Je podle vás místní cyklistická infrastruktura dobrá?
Určitě není zanedbaná. Krajský odbor cestovního ruchu a regionálního rozvoje společně s obcemi je vzorný při údržbě tras a cyklodoprava se u nás dynamicky rozvíjí. Stezky jsou kvalitní, bez nějakých velkých děr. Města si dělají vlastní plány, jak se o cesty pro cyklisty starat. Využívají různé dotace, ať už krajské, národní, evropské, nebo v rámci přeshraničních projektů. Oficiálně máme v kraji 2 200 kilometrů cyklostezek. Jsou to cesty se známými žlutými značkami, o které se stará Klub českých turistů. Kraj pak výrazně podporuje i elektromobilitu, města mají půjčovny elektrokol a funguje zde už zhruba stovka dobíjecích stanic.

Jak je kraj atraktivní z pohledu své členitosti?
Určitě nemůžeme konkurovat velkým horám, máme ale co nabídnout. V podhůří Beskyd a Jeseníků jsou skvělé podmínky, krásná příroda a čistý vzduch. Vyhledávaná je třeba Horní a Dolní Lomná, kde není velké převýšení a místní cyklostezka je tudíž vhodná i pro méně fyzicky zdatné sportovce. Krásná trasa vede podél Ostravice, z města se bezpečně dostanete až do Beskyd. Lákadlem jsou i centra měst, třeba Štramberk, Ostrava, Opava. Tam mohou lidé navštívit na kole architektonické a technické památky. Turisté k nám mohou přijet i vlakem a půjčit si kolo pro svůj výlet. Lákadlem jsou také trailové trasy v Kopřivné, na Bílé a v Kletném.

Které místo v cizině je pro vás největší inspirací?
Například Rakousko nebo Itálie. Ale cyklodoprava se obecně velmi rozvíjí, platí to o klasických kolech i elektrokolech. Vzniká třeba spousta dobíjecích stanic v Alpách, Dolomitech. Každých třicet kilometrů je nabíječka a k dispozici je v těchto místech i aplikace s mapou. Může nás inspirovat i to, že v Rakousku nebo Itálii se kvůli cyklostezkám kope, dělají se tunely. V tomto ohledu ještě máme co dohánět. Zaujalo mě, že kolem Tater vzniká trasa dlouhá dvě stě kilometrů s noclehárnami. Ty bych chtěl i u nás.

Takže se můžou sportovci těšit na noclehárny?
Ano, plánujeme je v podhůří Beskyd a Jeseníků, podél řek Moravice, Opavy, Odry a Ostravice. Zatím vytipováváme místa, kde by byly noclehárny vhodné a nejvíce využívané. Do tří let jich chceme mít v kraji zhruba patnáct.

Jak bude noclehárna pro cyklisty vypadat?
Můžeme si představit jednoduchou stavbu o půdorysu pět krát osm metrů, do pěti metrů na výšku. Noclehárna bude celoročně přístupná, nebude se zamykat. V útulně bude závětří se zázemím na mytí kol, lehký servis, dohuštění pneumatik. I s ohništěm a přívodem vody, popřípadě i sociálním zařízením.

Které cyklostezky letos v kraji vzniknou?
Novinkou je letos stezka v Horní a Dolní Lomné na Jablunkovsku. Trasu chceme dále rozšířit a zajistit lepší napojení na Jablunkov, Mosty u Jablunkova a okolí. Jednáme také o vzniku několika cyklotras propojujících českou stranu s polskou Wislou a Ustroněm. Letos by také mohl být cyklistům k dispozici okruh kolem Hlučínského jezera, které se nyní celé opravuje. Trasa by měla být dostupná ještě před koncem celé revitalizace, ale o otevření teprve jednáme.

Některé trasy jsou už starší a jsou v horším stavu. Dáváte i vy tipy obcím, kde je potřeba něco opravit?
Samozřejmě, i to je úkolem krajského cyklokoordinátora. Většinou to vzejde právě z toho, že jezdím na kole po kraji. Teď se zaměřuji na hlavní, páteřní trasy. Případný nekvalitní povrch nebo problémy na stezkách pak konzultuji se starosty.

Zmínil jste i budování trailů. Kde by mohly být?
Aktuálně plánujeme nové traily pro veřejnost například v Mostech u Jablunkova. Chceme ale pracovat i s těmi stávajícími, které jsou na Bílé, v Kopřivné a na dalších místech. Určitě chceme jejich síť v kraji rozšířit. Lidé, kteří jezdí na horských kolech, traily hodně vyhledávají a užívají si je.

Je jejich budování náročné?
Není až tak finančně náročné, ale obtížné občas bývá domluvit se s majiteli dotčených pozemků. A zkoordinovat vše například s Lesy České republiky. Já osobně ale budování trailů podporuji, protože je důležité vytvořit oficiální místa v terénu, která cyklisté mohou využít. Když tato služba chybí, cyklisté stejně do lesů vyrazí a je lepší je centralizovat na jedno místo a vytvořit vhodné podmínky.

Vy sám jezdíte raději na silničním, nebo horském kole?
Raději mám horské kolo. Odjedu do přírody, do lesa. Někam, kde nejsou lidé, kde se můžu v klidu projet a vychutnat to nejvzácnější, co okolo sebe máme. Božský klid.

  • Nejčtenější

Kamioňačka v zákazu předjíždění na dálnici pomalu předháněla další tři tiráky

31. května 2024  10:58

Řidičku kamionu, která na dálnici D1 na Přerovsku i přes zákaz předjížděla nedostatečnou rychlostí...

To to ale trvalo. Opravený most radní otevřeli raději až „tajně“ v noci

1. června 2024  14:34

Rekonstrukci mostu Kpt. Jaroše poblíž centra Kopřivnice provázely komplikace, kvůli kterým se její...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Liják skrz střechu vyplavil domov seniorů v Třinci, voda crčela i z lustru

4. června 2024  12:46,  aktualizováno  15:51

Velmi dramatickou noc prožili senioři v domově v Třinci - Oldřichovicích. Při prudkých lijácích...

Driblér ligy míří do Ostravy. Baník touží po budějovickém křídelníkovi Allim

29. května 2024  12:17

Ostravský Baník si vyhlédl posilu pro novou fotbalovou sezonu, ve které se vrátí do evropských...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Nevydrželo ani nerozbitné vybavení. Péče o autisty obnáší i nebezpečí

1. června 2024  17:17

Mladík Gabriel chodí vždy po špičkách. Když vejdeme do místnosti, kde se nachází i se svou...

Ikonická Ostravica se po rozsáhlé opravě otevřela, stěhují se první nájemci

5. června 2024  14:17

Po více než dvaceti letech ožil ikonický obchodní dům Ostravica Textilia. Nově poslouží tvůrcům,...

K těm nejlepším máme ještě daleko, ale dá se s nimi hrát, troufá si Trousil

5. června 2024  13:14

Do kvalifikace turnaje J&T Banka Ostrava Beach v plážovém volejbale jako první z českých týmů...

Za odebrání dětí zapálil úřednici auta i dům, viní policie muže. Je ve vazbě

5. června 2024  13:03

Otřesný případ vyšetřuje policie na Karvinsku. Muž z Havířova podle policie zapálil automobil...

Na svazích Pradědu se zabydluje stádo ovcí, do Jeseníků se vrací volný chov

5. června 2024  11:28

S úderem šesté ráno auto včera k vrcholkům Jeseníků vyvezlo první část ovčího stáda, pak se vrátilo...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...