ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Libor Teichmann, MF DNES

Starty vrtulníků ruší některé Přerovany, výcvik pilotů potrvá do května

  • 4
Obyvatelé Přerova a jeho okolí si nyní musejí zvykat na zvýšený hluk. Na tamní letiště totiž dorazily vrtulníky z Pardubic a armáda zahájila výcvik pilotů.

Přerovské letiště trénuje armádní piloty, části místních však vadí nadměrný hluk. Loni v dubnu vybudovala armáda z letiště ležícím mezi Přerovem a tisícovou Bochoří základnu pro bojové drony, od poloviny února tam cvičí piloti Vzdušných sil Armády ČR a studenti brněnské Univerzity obrany.

Výcvik zajišťuje státní podnik LOM Praha, který se podílí na českém obranném leteckém průmyslu, jeho zřizovatelem je ministerstvo obrany.

„Z důvodu tříměsíční technické uzávěry pardubického letiště, kde je dislokováno centrum našeho výcviku, se část vrtulníkové techniky přesunula na letiště Přerov-Bochoř,“ sdělil mluvčí LOM Pavel Lang.

Podle jeho slov potrvá cvičení do 15. května a zúčastní se jej asi padesát pilotů.

„Prodělají různé fáze výcvikových osnov. Cvičení bude zabezpečovat patnáct instruktorů a dvě desítky členů technického a logistického personálu,“ upřesnil Lang.

Lidé nejsou nadšení, tvrdí

Nad Přerovem tak létají vrtulníky Mi-17 a Enstrom 480B-G. A jejich vzlet dovede být hlučný.

Hlučnost různých zdrojů

  • běžný pouliční hluk: 50 decibelů
  • křik: 80 decibelů
  • maximální hluk motorky: 100 decibelů
  • vrtulník: asi 110 decibelů
  • start letadla: 110 decibelů
  • výbuch granátu: 130 decibelů
  • petardy: 170 decibelů

„Měli jsme schůzky se zástupci LOM, o skutečnosti jsme měli informace čtvrt roku dopředu. Hluk zatím není problém. Letiště tu bylo, je a bude. Lidé to berou s klidem,“ shrnul starosta Bochoře Tomáš Volek.

Ne všichni však jeho postoj sdílejí. „To víte, že to lidem vadí,“ odporuje starostovi Petr Laga, předseda osadního výboru Henčlova. Jde o místní část Přerova, která leží severně vedle letiště.

„Vrtulníky startují pár set metrů od obydlených oblastí a lidé z toho nejsou nadšení,“ doplnil a reagoval na Volkova slova: „Divím se, že starosta Bochoře říká, že to obyvatelům nevadí. Mám spoustu známých Bochořáků a všichni, kterých jsem se ptal, si stěžovali,“ nechápal Laga.

Zmíněných schůzek se zástupci LOM se kromě starosty Bochoře zúčastnil mimo jiné i Laga a primátor Přerova Petr Vrána (ANO).

„Jenže jsme byli de facto postaveni před hotovou věc. Letiště už je tak hluková zátěž, teď tam přibylo dalších asi šest vrtulníků,“ popsal Laga.

„Vše jsme řešili se zástupci LOM, letiště i starosty okolních obcí. Byli jsme ujištěni, že letové koridory byly vybrány tak, aby minimálně ovlivňovaly naše občany, a rovněž nám bylo přislíbeno, že nebudou noční lety. Z toho vycházím, takže předpokládám, že Přerované nebudou mít výrazně narušený svůj komfort,“ byl umírněnější primátor Přerova Vrána.

Časy výcviku jsou veřejně přístupné. V Bochoři aktualizovali obecní webové stránky, aby se lidé proklikem dostali na stránky letiště, kde najdou letový rozvrh. „Létá se od pondělí do pátku, převážně v odpoledních hodinách. Noční lety budou maximálně do 22 hodin,“ upřesnil Lang.

Například na mezinárodní den žen, tedy příští středu, se však piloti budou cvičit už od deseti hodin ráno.

„Letové trasy jsou naplánované tak, abychom v maximální možné míře minimalizovali hlukovou zátěž na obyvatele okolních obcí,“ ujistil mluvčí LOM.

„Dohodli jsme se na časech, kdy se budou piloti cvičit. Předem nás zpravili o přesných letových trasách, vrtulníky nevybočují, nic si nezkracují,“ ocenil starosta Bochoře Volek.

Provozovatelem přerovského letiště je LOM Praha, město tak žádné náklady nemá. „Navíc i ubytování a servis pilotů a personálu je plně jejich starost,“ sdělil Volek.

Odletí v půli května

Cvičenci z Přerova odletí v polovině května, kdy se do plného provozu vrátí pardubické letiště, které teď stojí kvůli opravám vzletové, přistávací i pojezdové dráhy.

„Hlavním důvodem působení vrtulníkového kontingentu na přerovském letišti je zachování kontinuity leteckého výcviku,“ objasnil Lang.

To ovšem neznamená, že na přerovském letišti zavládne ticho, LOM s ním má plány i do budoucna.

„Využití areálu letiště má vzestupnou tendenci. Sever je určený pro potřeby rozvoje LOM, jih výlučně pro potřeby Armády ČR, Vojenské policie nebo Generálního ředitelství celní správy,“ uzavřel Lang.

Ačkoli vrtulníky vydávají menší zvukovou energii než letadla, lidé podle odborníků tento druh hluku snášejí obvykle hůře, protože nad osídlením prolétávají níže a delší dobu než rychlejší letouny. Na tuto nepříjemnost si už Přerované stěžovali v minulosti opakovaně, stejně tak i obyvatelé Pardubic a okolních vesnic či Hradce Králové.