Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Velké kácení v rezervaci přežil jen památný dub. Bylo nutné, říkají lesníci

  4:55
Holina velká půldruhého hektaru v poslední době znepokojila řadu návštěvníků lužního lesa u Grygova na Olomoucku. Zmizel odtamtud třicet metrů široký a půl kilometru dlouhý pás kolem železničního koridoru. Lidé se ptají, jak je vůbec možné, že se v chráněném lužním lese kácí. Podle lesníků a Správy železnic to však bylo potřeba a vše je řádně povoleno.

„Je hodně podivné, že je možné takto zplundrovat rezervaci! Samá ochrana, člověk pomalu nemůže vstoupit mimo cestu vzhledem k chráněným rostlinám i živočichům – a teď to vzali z gruntu,“ rozhořčila se na sociálních sítích třeba Michaela Melzrová Janková.

Lesy města Olomouce (LMO), které se o lokalitu starají, ujišťují, že těžba je v souladu s legislativou, lesním hospodářským plánem i plánem péče. Rovněž se koná pod dohledem úřadů pro ochranu přírody. Důvodem je bezpečnost.

„Při hospodaření musíme řešit i zajištění bezpečnosti návštěvníků lesa a ochranu trati v souladu s požadavky Drážního úřadu. Proto jsme chtěli po orgánu ochrany přírody, aby nám umožnil v průběhu zhruba deseti let těžit okolo cest a u železničního koridoru,“ vysvětlil ředitel LMO David Janásek.

To potvrdila Michaela Koucká z odboru životního prostředí a zemědělství krajského úřadu.

„Ačkoli veřejnost zásahy vnímá negativně s tím, že nastává ničení či ztráta lesa, nic takového se ve skutečnosti neděje. Těžba v přírodní rezervaci probíhá v souladu s plánem péče o území,“ uvedla.

Podle Agentury ochrany přírody a krajiny je kácení v přírodních rezervacích možné jen výjimečně.

„V tomto případě byla výjimka povolena z důvodu převahy veřejného zájmu na bezpečnosti provozu na železnici nad veřejným zájmem ochrany přírody,“ objasnil za olomoucké regionální pracoviště agentury Václav Polášek.

Opozice: Teď lze kácet i u tramvajové trati

Ve zhruba stopadesátiletém porostu bylo podle odborníků mnoho dřevin ve špatném stavu.

„Spoustu stromů napadlo jmelí, jasany zase houba chalara, která způsobuje až odumírání celých stromů. Také s ohledem na fyzický věk dřevin mohu říct, že byly ve špatné kondici,“ popsal Janásek.

Podle olomoucké opozice kácení umožnila novela zákona o drahách. Současně upozornila, že její důsledné aplikování by mohlo vést k absurdním situacím.

„Je třeba zdůraznit, že podle téže novely může provozovatel dráhy ze stejných bezpečnostních důvodů nechat vykácet také veškeré dřeviny v třicetimetrové vzdálenosti od všech tramvajových tratí v Olomouci,“ podotkl expert olomouckého opozičního hnutí ProOlomouc a bývalý ředitel LMO Roman Šimek.

„Pak již snad jen zbývá pokácet všechny stromy i kolem silnic, neboť jsou rovněž potenciálním zdrojem nebezpečí,“ dodal s tím, že vykácených míst bude dál přibývat.

„Dle odborného odhadu by se to mohlo týkat až 12,5 tisíce hektarů lesa podél tratí v Česku,“ nastínil.

Novela platí od roku 2020 a od té doby vzrostla těžba kolem tratí o čtyřicet procent. Podle Šimka navíc městské lesy zvolily nejjednodušší a nejlevnější řešení, což bude mít výrazné dopady na přírodu. Také poznamenal, že byly vykáceny i zdravé stromy rostoucí ve větší vzdálenosti od železnice.

Zeleň u trati musí být bezpečná, říká SŽ

Správa železnic trvá na tom, že stromy představovaly nebezpečí pro dopravu. Koridor mezi Olomoucí a Přerovem je jeden z nejrušnějších a vlaky tam jezdí rychlostí až 160 kilometrů za hodinu.

Rezervace Království

Lužní les u Grygova na Olomoucku o rozloze přes 300 hektarů úřady vyhlásily přírodní rezervací v březnu 2012.

Nachází se zde především listnaté stromy – duby, jilmy, jasany a lípy.

Dub Král je chráněný od roku 1941, památným stromem je od roku 1973. Je starý přes 400 let, podle měření z roku 2006 měří 31 metrů a obvod kmene dosahuje 560 centimetrů.

(zdroj: Wikipedie)

„Pro nás je údržba zeleně v okolí dráhy povinností. Preventivně tak bráníme vzniku případných nehod a postupně měníme stávající zeleň v okolí tak, aby vyhovovala bezpečnému provozu,“ sdělila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

V blízkosti trati roste mimo jiné památný dub zvaný Král, jeden z nejmohutnějších památných stromů na Olomoucku. I přesto, že je pouze deset metrů od trati, zůstal pro svou významnost stát.

„O dub Král se samozřejmě budeme i nadále pečlivě starat. Loni jsme nechali zkontrolovat jeho stav a vytvořit návrh na odborné ošetření. Brzy by tak ještě mělo dojít k úpravě jeho koruny,“ uvedl Janásek a dodal, že se rovněž řeší přístup ke stromu a zbudování nového povalového chodníku.

Podobně se v rezervaci kácelo i před 16 lety

Na vykácená místa budou ještě letos lesníci sázet nové stromy, a to především duby, javory, lípy a habry, které v rezervaci převažují.

„Chceme hospodařit v souladu se zájmy ochrany přírody. Mezi priority i nadále patří obnova území, jejíž podstatou je také vrátit do něj vodu a lépe ji zadržet,“ vysvětlil vedoucí odboru životního prostředí olomouckého magistrátu Petr Loyka.

Cílem je podle odborníků vytvořit dobré podmínky pro původní druhy listnatých dřevin a podporovat výskyt vzácnějších druhů živočichů, zejména hmyzu.

Podobný zásah se u trati v rezervaci odehrál už v roce 2006. „Tehdejší paseka navazující na nynější je jasně rozpoznatelná na mapách i v terénu. Dnes je na tomto místě listnatý les starý 16 let,“ uvedl Polášek.

V rezervaci budou LMO kvůli bezpečnosti dál kácet i kolem cest. Hospodařit však mohou pouze na patnácti procentech území, zbytek je ponecháván samovolnému vývoji.

  • Nejčtenější

Řidič odmítl zvážení náklaďáku, sto tisíc na pokutu vytáhl z batohu

9. května 2024  17:27

Že ani stotisícová pokuta za odmítnutí zvážení nákladního vozu nemusí být pro některé dostatečně...

Turisté se v Jeseníkách nejspíš nudí, žádají jen prodloužené víkendy

9. května 2024  5:41

Chaty jen na prodloužený víkend. I tak může vypadat letní pobyt v Jeseníkách. Celotýdenní rekreace...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Starší řidič oběma koly přejel ženu na přechodu, utrpěla mnohočetná zranění

10. května 2024  13:45

Starší řidič ve čtvrtek v Jeseníku vážně zranil ženu, která šla se psem po přechodu. Šofér ji...

Nadváhu má téměř každý čtvrtý puberťák. Stigma opadá, obezita začíná být normou

9. května 2024

Premium Populace dál tloustne obřím tempem a vše začíná už v dětském věku. Téměř každý čtvrtý školák ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hokejová Olomouc oznámila třetí posilu. Vybírala si z mistrovského Třince

10. května 2024  13:41

Po Petru Fridrichovi z Vítkovic a Martinu Kohoutovi z Brna hlásí hokejová Olomouce další posilu do...

Přestavba jesenického „Pentagonu“ finišuje, bude sídlem dvou stovek úředníků

13. května 2024  14:59

Místní neřeknou úřednické budově na okraji Jeseníku jinak než Pentagon, byť s legendárním americkým...

Olomoucko-americké námluvy. Blue Crow se nemusí spokojit s fotbalovou Sigmou

13. května 2024  12:28

Libor Špunda netají, že je milovníkem sportu. Kromě ligového basketbalového klubu BK Redstone...

Trakční vedení po nájezdu zlodějů poničilo lokomotivu, škoda je 700 tisíc

13. května 2024  10:13

Krádež byla podle policie hlavní příčinou sobotních problémů na páteřním železničním koridoru z...

Krkavec Čenda kraluje záchranné stanici, straší cyklisty a žertuje s pošťačkou

13. května 2024  5:49

Další díl seriálu Můj mazel zavede čtenáře do Pateřína k Ondřeji a Janě Csikovým. Králem tamní...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...