„Věříme, že georadarový průzkum umožní zkrátit práci archeologů, protože konkrétně ukázal místa, kde pod zemí mohou být historické artefakty. Pro nás je to důležité kvůli termínům na dokončení stavby, které musíme s ohledem na dotaci dodržet,“ vysvětlil použití nepříliš často používané metody starosta Mohelnice Pavel Kuba.
Radnice chce pod nádražím vybudovat i podzemní parkoviště, po průzkumu georadarem však lze s trochou nadsázky říci, že v těchto místech nebude „pod povrchem“ stavět zdaleka jako první.
Průzkum ruského odborníka P. Morozova ukázal, že v podzemí jsou tři objekty. Historici předpokládali, že se v této části města nacházejí zbytky původní středověké městské brány. Georadarový průzkum zjistil, že tam skutečně mohou být.
„Jeden z objektů může být podle charakteristických rysů interpretován jako základová stěna,“ píše Morozov.
Také druhý objekt je podle něj „architektonického původu“. Může jít o zpevněnou cestu nebo dlažbu. Vrchní část staveb je podle průzkumu jeden až jeden a půl metru pod povrchem.
Město bude nyní jednat s archeology, jak prostor co nejrychleji prozkoumat, aby nedošlo ke zdržení stavby.
„Umím si představit, že pokud se podaří dohodnout, začneme kopat kvůli stavbě v místech, kde pod zemí nic není a archeologové budou zkoumat předpokládané artefakty. Znamenalo by to velkou úsporu času,“ popisuje Kuba. Jestli se to podaří, zatím není jasné.
Přestavba nádraží a přidání parkování přijde na 60 milionů
Archeologové se s použitím georadarů občas setkávají. „Spíše však výjimečně,“ říká šéf význačné pražské archeologické společnosti Labrys Milan Kuchařík.
„Použití georadarů má svůj význam. Může poskytnout základní informace, zda v podzemí jsou sklepy, dutiny, zdi. Pořád je však použití georadaru při průzkumu podzemí pro archeologické účely zřídkavé,“ shrnul.
Georadar je speciální přístroj, který do půdy vysílá elektromagnetické vlny a registruje odrazy, které vznikají jen na rozhraní různých materiálů. Je schopen „prozkoumat“ podzemí do velké hloubky. Odražené signály se převádějí pro lepší čitelnost do barevného zobrazení, takzvaného radarogramu.
Přiřazení barev k jednotlivým odrazům provádí vyhodnocovací program. Pomocí různých filtrů lze pak lépe zviditelnit struktury v podloží. Jednotlivé barvy neoznačují žádný konkrétní materiál ani předmět. Důležité jsou tvary odrazů, kontrast a intenzita barev.
Autobusové nádraží v Mohelnici nevyhovuje už řadu let. Město chce přestavět celý prostor včetně zázemí a přidat také zmíněný podzemní parkovací dům. Úpravy přijdou na téměř 60 milionů korun, z toho významnou část pokryje dotace.