První kotvový vlek byl na Červenohorském sedle postaven už v roce 1962, první lanovka se tak ve středisku rozjede po dlouhých padesáti letech od jeho provozu. "Jsem rád, že se nám to podařilo. Posouváme se výrazně výš v kvalitě nabízených služeb," komentoval to jednatel Ski klubu Šumperk Tomáš Klíma.
K rozjezdu lanovky, která za hodinu obslouží až 2 400 lyžařů, zbývají už jen dvě formality: zaměstnanci pro obsluhu lanovky musí ve středu udělat závěrečné zkoušky, a již skončené testování lanovky musí inspektoři vyhodnotit jako úspěšné. Teprve poté dá drážní úřad souhlas k provozu.
Lanovka pro Červenohorské sedlo ještě minulou sezonu sloužila lyžařům v rakouském středisku Zillertal, které patří k největším v Alpách. "Rozhodli jsme se pro repasovanou lanovku, protože byla zhruba čtyřikrát levnější než nová," vysvětlil Klíma. Podobný postup zvolili už dříve třeba ve ski areálu v Branné, na Miroslavi či ve Filipovicích.
Lanovka vezla při testu třiadvacet tun kovové drti
Lanovka v číslech- jedná se o repasované zařízení z rakouského skiareálu Zillertal, odkud ho rozmontované převáželo 11 kamionů |
Po ukončení testů nic nenasvědčovalo tomu, že by se spuštění lanovky mělo posunout. "Lanovka bude ve velmi krátké době v provozu, protože jsme nezjistili žádný zásadní problém," nastínil revizní technik lanových drah Jiří Martinec.
Polovina sedaček byla při testu zatížená téměř 23 tunami kovové drti. "Brzdová zkouška dopadla dobře. Takové zatížení navíc lanovka nikdy mít nebude. Nedá se předpokládat, že budou na všech sedačkách při jízdě nahoru lidé vážící téměř devadesát kilogramů," nastínil Martinec.
Lanovka není na Červenohorském sedle jedinou plánovanou novinkou. Příští rok tam totiž Ski klub Šumperk plánuje rozjet zasněžovací systém.
Z velkých a tradičních jesenických středisek tak nyní nemají lanovku už jen Praděd a Petříkov. Na Pradědu se jí lyžaři zřejmě ani nedočkají, její stavbu totiž blokují ochranáři.
Majitel petříkovského areálu Kaste František Kaštyl je zase opatrný. "Teď není doba na takovou investici," míní.