Rozlišení displejů na PDA - jak se v tom vyznat?

  • 4
Jedním ze základních parametrů nových i starých PDA je rozlišení displeje. Technologie výroby může být rozličná, ale rozlišeních je u některých PDA stále stejné. Podívejme se na jejich základní rozdělení...

Tak, jak se postupně vyvíjejí PDA, vyvíjí se i rozlišení displejů. Posouvá se pochopitelně k vyšším příčkám a cílem je dosažení co největší plochy pro běh a zobrazování aplikací.

Co to rozlišení je? Je to počet pixelů, tj. jednotlivých aktivních bodů na displeji, které zobrazují informaci směrem od stroje k uživateli.

Proč se udává jako součin dvou čísel? První číslo udává počet pixelů na ose X a druhé číslo udává počet pixelů na ose Y.

Co tomu říkají výrobci? Každý si dělá, co se mu zamane, a leckdy se setkáváme s nechutí programátorů aplikovat své změny pro jiná rozlišení, než jsou ty základní pro dané operační prostředí.

Kromě základních typů, kterým se budeme věnovat za chvíli, bych rád čtenáře upozornil, že ještě existují výjimky, jako přidání pár pixelů navíc pro stavový řádek. S tím se můžete setkat např. u komunikátorů Samsung, které využívají PalmOS operační systém a pixely navíc slouží pro zobrazení hodnot mobilního telefonu, jako síla signálu, stav baterie, operátor atp. Dále je třeba rozlišit TabletPC a HandheldPC, využívající platformu WindowsCE (jedná se např. o stroje Jornada).

 

Základní typy rozlišení, se kterými se můžeme setkat:



160x160 – normal nebo také lowres

Klasické rozlišení PalmOS zařízení. S operačním systémem od verze 1.0 až kupodivu do verze 4.1 u Palm m515! Během této vývojové doby již firma Sony uvedla ve své verzi 3.5.2 hires! Je jasné, že toto základní rozlišení je oproti vyšším rozlišením dost malé, ale když si uvědomíme, źe i dnes se používá v komunikátorech Treo, v lowendové třídě PalmOS PDA je stále pro většinu aplikací plně postačující. Navíc systém PalmOS uměl vždy dobře nakládat se zobrazovanými údaji, což vůbec neubíralo na komfortu používání.



320x240 - QVGA

Rozlišení, se kterým se setkáte u všech PocketPC strojů, až na výjimky jako Tablet a HandheldPC. PocketPC stroje si s tímto rozlišením vystačily do současnosti a v budoucnosti k žádným převratným změnám zřejmě docházet zatím nebude. Toto rozlišení se pokoušela aplikovat také na platformě Palm firma HandEra se svým strojem HandEra 330. Prot toto rozlišení se objevilo se pár aplikací, ale tento formát se neujal - mimo jiné i díky snaze firmy Sony, která začala prosazovat formát násobku základního rozlišení (hires 320x320 pixelů).



320x320 - hires

Dnes jedno z nejrozšířenějších a výrobci podporovaných rozlišení dosahuje oproti základnímu rozlišení čtyřnásobnou kapacitu, která se vejde na displej. V normálních aplikacích, které pracují s texty, je posun málo znatelný, pouze je zde lepší čitelnost písmen, která jsou příjemně zakulacena a nemusíte tolik namáhat oči. Při podpoře hires a využití grafiky je potom výsledek již významně znát na fotografiích, text v nejmenším fontu se stává přehlednějším, tabulky mají více kolonek atp.



320x480 – hires+

Toto rozlišení mají pouze některá zařízení Sony, a to konkrétně typy NR, NX a NZ. Využívají oproti rozlišení 320x320 virtuální Graffiti plochu. Tím získavají v některých aplikacích neuvěřitelná zobrazitelná data na jednom displeji. Přizpůsobením této virtuální Graffiti plochy nejenom získáte osobitý design, ale s využitím aplikací jako NR buttons se tato plocha stává víceúčelovým rozhraním pro zadávání a spouštění aplikací. Osobně bych toto rozlišení nazval HVGA (half VGA – poloviční VGA).

 

Závěr

Ve světě PDA je stále více a více typů PDA zařízení. Většina z nich však používá unifikované rozlišení, jak bylo popsáno výše. Je samozřejmostí, že čím větší rozlišení, tím se na displej vejde více informací. Je třeba si také uvědomit, źe existují rozlišení, ktera se dostala do slepé uličky, např. QVGA u PalmOS platformy! Daní za veliké rozlišení je ovšem velikost zařízení a jeho větší spotřeba energie a tím předpokládaná menší výdrž na baterie.