Nokia má volbu: Prodej nebo propad

  • 54
Podle ekonomů by se měl světový výrobce číslo jedna co nejdříve sloučit se silným partnerem. V opačném případě může značka již brzy ztratit svůj lesk. Naznačuje to ekonomický portál Bloomberg.

V červnu příštího roku nastoupí na post generálního ředitele Nokie Olli-Pekka Kallasvuo. Ve funkci nahradí Jorma Ollilu, který se stane předsedou bez výkonné moci. "Byl tam dlouhou dobu a Nokia kvůli budoucím úkolům potřebuje novou krev," komentoval krátce po oznámení připravované výměny analytik firmy Redeye Urban Ekelund.

Podoba zmíněných budoucích úkolů dostává první možné obrysy až dnes. Hlavní náplní Kallasvuovy práce by měla být podle analytika Matthew Lynna z ekonomického serveru Bloomberg  příprava prodeje společnosti.

Nokia změnu potřebuje

Nokia podle analytiků změnu potřebuje. Společnost má za sebou dvě úspěšná desetiletí, avšak jako samostatnou firmu jí v budoucnu příliš šťastné vyhlídky na globálním trhu nečekají. V souladu s celosvětovými trendy tak asi bude muset i největší výrobce mobilních telefonů spadnout do rukou některého z elektrotechnických konglomerátů.

Analytik newyorské CreditSights vidí nejlepší dobu pro prodej právě v tomto období. Značka je na vrcholu své ceny a v budoucnu její další růst nelze očekávat. Ekonomicky silné trhy jsou totiž nasyceny a ty okrajové velký ekonomický zisk nepřinášejí - lidé tam kupují jen nejlevnější modely.

Kde se staly chyby?

Konkurence na trhu se neustále přiostřuje a za posledních pět let klesl tržní podíl finského giganta o čtvrtinu. Nokia zaspala módu véčkových telefonů. Do své nabídky nedokázala včas zařadit dostatečný počet modelů, které se v posledních letech staly pro mnohé zákazníky velmi atraktivní. První pokusy pak sice odbočovaly od zaběhlých standardů, ale zase zůstaly okrajovou záležitostí a sklidily i kritiku ze strany akcionářů. První "klasické véčko" Nokia 6101 přišlo na trh až nedávno.

Nokii se také nedaří na mimoevropských trzích. Ve Spojených státech náleží celosvětové jedničce až čtvrtá příčka. Na vedoucí Motorolu s podílem 34,5% ztrácí rovných dvacet procent. Ideální situace nepanuje ani na nejžhavějším telekomunikačním trhu současnosti - v Číně. Podle odhadů UBS AG se na tamním trhu letos prodá okolo 100 milionů mobilů. Nokia se však "přiživí" pouze z patnácti procent.

Strmý pád akcií

Problémy s prodejem se odráží i do ceny akcií. Jak upozornil Bloomberg, za posledních pět let došlo k propadu o osmdesát procent. Propad v minulých letech zaznamenaly i ostatní společnosti z oblasti telekomunikací. Řada z nich se ale od svého dna již odrazila. Hodnota akcií Motoroly kupříkladu od začátku roku 2004 stoupla z dvanácti na dvaadvacet dolarů.


Vývoj ceny akcií Nokie.

Přes výše uvedené zůstává pojem Nokia značkou - podle Interbrandu dokonce šestou nejznámější na světě. Otázkou je, jak dlouho může profit společnosti vydržet. Růst zisků bez větší expanze na jiný než mobilní trh pravděpodobně nebude dlouhodobě možný.

Závěr

Finančně výnosným by mohlo být rozšíření výroby i o další elektroprodukty. Namísto ražení nové cesty se však nabízí sloučení s některým z dalších výrobců nebo větším partnerem. Ke stejnému kroku už byli donuceni Siemens, Alcatel, Sagem nebo Sendo. Synonymem opravdu úspěšné fúze je pak Sony Ericsson. Globální trh nepřeje výrobcům telefonů stejně jako výrobcům televizí. Na druhé straně - případný prodej Nokie bude pro Finy znamenat ztrátu národního klenotu, se kterou se budou jen těžko vyrovnávat.

Čtěte také: Nokia dementuje spekulace o fúzi s Cisco Systems