Dell si svůj nástup dobře načasoval
Dell se na svůj vstup na PDA trhy připravoval poměrně dlouho a zdá se, že jej načasoval opravdu dobře. Se svojí řadou DELL Axim X5, kterou oficiálně představil v listopadu 2002, dokázal zbořit jeden z mýtů, na kterých stojí legenda PalmOS, a to mýtus o levném palmu a drahém PocketPC handheldu. DELL totiž vstoupil na trh s Aximem X5 Entry, který za cenu 249 USD (199 USD po 50 USD mailovém rabatu) nabízí barevný displej, XScale procesor 300 MHz, 32 MB RAM a dva sloty CF a SD/MMC. Firma vstoupila navíc na trh v tradičně silném předvánočním období.
Firma rovněž oznámila, že si chce se svými modely ukousnout významnou část "koláče" trhu (čtvrtinu v roce 2003). Ještě letoch chce přijít s modelem za 150 USD. Nevyloučila ani model s PalmOS, pokud o něj bude na trhu zájem.
První čísla jsou ohromující...
Podle Geek.com se podařilo firmě Dell prodat v prosinci asi 54.000 kusů Aximů a podle předběžných odhadů na Silicon.com by měla v prvním kvartále dosáhnout na nováčka neuvěřitelného podílu na trhu ve výši 10 %, čemuž ostatně věří i CEO Dellu Micheal Dell (na prvním snímku).
Zatím tedy Dellu jeho strategie vychází a k vysněnému čtvrtinovému podílu na PDA trhu má našlápnuto docela dobře. Firmě ostatně ani nic jiného nezbývá - levný model znamená nízkou marži na jeden handheld a kýženého zisku je třeba dosáhnout "ekonomikou z rozsahu" - velkými objemy prodejů s minimalizací nákladů. Tak ostatně Dell i v minulosti dobýval trhy - není to vizionářská firma s mohutnými R&D divizemi (výzkum a vývoj), umí však vycítit dobrou příležitost a své konkurenty poté převálcovat nízkými cenami.
... jsou to ale zatím jen odhady
Na druhou stranu se ale do příznivých výsledků v prosinci mohl projevit efekt odložené poptávky, kdy mnoho natěšených lidí několik měsíců čekalo na svůj "levný Axim". Realita ještě musí být potvrzena skutečnými čísly i odhady renomovaných agentur na průzkum trhu, na ty si ale budeme muset počkat do jara.