ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Smartphony používá už drtivá většina Čechů. Ovládají jimi i domácnosti

  • 1
Smartphony používá v současnosti 81 procent Čechů starších 16 let. Od roku 2018 tak jejich počet stoupl o 18 procentních bodů. Naopak „hloupé“ mobily upřednostňuje stále méně uživatelů, během posledních čtyř let jejich počet klesl o 20 procentních bodů na nynějších 19 procent v české populaci. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Internet na mobilním telefonu má 77 procent lidí, což je o 65 procentních bodů více než před deseti lety. V Evropě nejvíce využívají internet v mobilu ve Španělsku, Irsku a Švédsku, kde podíl uživatelů přesahuje 90 procent, naopak nejméně je to v Bulharsku, Chorvatsku a Řecku s podílem okolo 70 procent.

Ve druhém čtvrtletí letošního roku celkově používalo v Česku internet 85 procent lidí starších 16 let a 61 procent přes něj také nakupovalo. Spolu s rozšířením chytrých telefonů roste i vybavenost domácností zařízeními, která lze přes chytré telefony ovládat. Například vybavení domácností chytrou televizí s připojením k internetu vzrostlo za poslední dva roky z 34 na 44 procent.

Domácí spotřebiče, které se ovládají přes aplikaci v telefonu, využívá osm procent domácností. Stejný podíl používá také zabezpečovací zařízení připojená na internet. Šest procent domácností pak přes aplikace ovládá chytrá topení nebo chytrá světla.

„V případě chytrých zařízení zaznamenáváme vyšší podíly ve vybavenosti u domácností s dětmi do 15 let a u mladých domácností, kde je například chytrou televizí vybaveno již více než 60 procent z nich,“ uvedla Eva Myšková Skarlandtová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.

Internetové bankovnictví používá v Česku 71 procent lidí. Do služeb veřejné správy se pomocí přihlašovacích údajů k internetovému bankovnictví připojilo 23 procent populace. Nejvíce využívali bankovní identitu lidé ve věku 25 až 54 let. Alespoň jednou během sledovaných tří měsíců použila svou bankovní identitu třetina lidí v tomto věku.

Na internetu nakupuje 61 procent lidí starších 16 let. Nejčastější položkou nákupů je oblečení. Ve druhém čtvrtletí letošního roku si ho online koupilo 39 procent lidí. Hotové jídlo si online objednává 22 procent, stejný podíl pak sleduje videa na zpoplatněných streamovacích platformách. Právě streamování placených videí zaznamenává v posledních několika letech boom. Za poslední dva roky vzrostl počet předplatitelů na dvojnásobek.

,