Oppo Find N2 Flip

Oppo Find N2 Flip | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Je to výjimečný segment mezi mobily. Samsungu vrátil ztracený trh

  • 1
Globální trh se smartphony si za první kvartál připsal meziroční pokles o více než 14 procent. Ale prodeje skládacích telefonů meziročně vzrostly o 64 procent. Lídrem trhu se stává Čína.

Analytická společnost Couterpoint Research zveřejnila zajímavé statistiky ohledně skládacích telefonů. Jejich prodeje v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostly o 64 procent, což je v přímém rozporu s propadem celého trhu meziročně o 14,2 procenta.

Zájem o skládací telefony je globální. Evropa zaznamenala meziroční nárůst prodejů o 14 procent, severoamerický trh o 43 procent a asijsko-pacifický region o 15 procent. Jasným lídrem je však nyní už Čína, kde se prodává skoro polovina všech skládacích telefonů na světě. Celosvětově se prodalo 2,5 milionu skládacích telefonů, Čína si z této sumy připsala 1,08 milionu a meziroční růst zde byl 117 procent.

Na trzích mimo Čínu je jasným lídrem Samsung, ostatně, mnoho jiných přístrojů se globálně neprodává, i když se to začíná pomalu měnit. Naopak v Číně se prodávají v podstatě všechny skládací telefony, takže je velmi zajímavé sledovat, jaký je podíl jednotlivých výrobců.

Pro mnohé může být překvapením, že loni v prvním čtvrtletí byl jasnou jedničkou na čínském trhu skládacích telefonů Huawei s podílem 57 procent. Druhé bylo Oppo a třetí Xiaomi. Podíl Samsungu byl zanedbatelný a Motoroly ještě víc. Z toho je zřejmé, že pro Motorolu jsou mnohem podstatnější globální trhy než domácí.

Podíl na trhu skládacích telefonů v Číně za 1Q 2022 a 1Q 2023

Letošní data jsou docela jiná. Huawei je sice stále jedničkou, drží 27 procent trhu skládacích telefonů v Číně, ale stejný podíl má už i Oppo. A Samsung je těsně za nimi s podílem 26 procent. Přitom Čína byla dlouho pro Samsung velkým problémem. Kdysi tam byl Samsung jedničkou, v posledních letech však jeho podíl klesl na minimum a Samsung zde prodával jen velmi omezené portfolio modelů.

Jenže s nástupem skládacích modelů připravil Samsung vedle standardních Z Flip a Z Fold ještě speciální luxusnější verze těchto telefonů pod označením W23. A zjevně to byla trefa do černého. Z dalších značek se meziročně mnohem méně dařilo u skládaček Xiaomi. Honor zůstává zhruba na svém, Motorola má i letos podíl marginální. A dařilo se Vivu.

Čínským zákazníkům se zjevně skládací telefony líbí, což znamená, že je tamní značky začnou představovat ve velkém tempu. Prostor je především v segmentu véček, kterých je na trhu stále docela málo. A třeba pro Oppo bylo představení modelu Find N2 Flip velmi úspěšné. Otázkou však je, kolik z těchto modelů čínských značek dostane i do Evropy.