Přesměrování připojení na dražší linky je možné i u mobilů

  • 12
Riziko přesměrování internetového připojení na linky se zvýšenou tarifikací existuje i v mobilních sítích. ČIA o tom dnes informoval Karel Pavlík ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), které již zaznamenalo první případ tohoto druhu z řad zákazníků Eurotelu.

Riziko přesměrování internetového připojení na linky se zvýšenou tarifikací existuje i v mobilních sítích. ČIA o tom dnes informoval Karel Pavlík ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), které již zaznamenalo první případ tohoto druhu z řad zákazníků Eurotelu.

U nejčastěji využívané technologie GPRS není technicky možné přesměrování datového toku na linku s vyšší tarifikací, neboť spojení není vytáčené, ale pevné. Karel Pavlík z SOS však upozorňuje, že v okamžiku, kdy je dialer spuštěn, ukončí stávající připojení přes GPRS a vytvoří nové, již vytáčené připojení na linku se zvýšenou tarifikací. "Nevědomé přesměrování lze zjistit pouhým pohlédnutím na displej mobilního telefonu, protože místo GPRS připojení je signalizován datový přenos," doplňuje předseda Republikového výboru SOS František Lobovský.

Nejohroženější jsou podle SOS uživatelé paušálních datových tarifů Eurotelu a T-Mobile, kteří nemají důvod sledovat délku připojení, ani množství přenesených dat. Tiskový mluvčí Eurotelu Jan Kučmáš na dotaz ČIA uvedl, že společnost registruje několik popsaných případů, bližší podrobnosti však nesdělil. Jak se uvádí ve stanovisku Eurotelu, firma není schopna rozpoznat, zda uživatel volá příslušné číslo úmyslně, ani nedokáže takovému volání zabránit. Proto doporučuje bedlivě sledovat na displeji mobilu formát vytáčeného čísla a zdarma zablokovat určité typy volání, například mezinárodní. Stejná doporučení dává i společnost T-Mobile, která případy přesměrování ve své síti dosud nezaznamenala. Rovněž v síti Oskar se dosud s přesměrováním na linky s vyšší tarifikací nesetkali. "Každopádně proti nechtěnému spojení je v naší síti nastaveno automatické ukončení hovorů, které trvají déle než hodinu," doplnil tiskový mluvčí Českého Mobilu Igor Přerovský.

Sdružení obrany spotřebitelů ČR nyní na základě nových poznatků zaktualizovalo na stránkách www.dialery.spotrebitele.info doporučení pro poškozené i pro prevenci. Ke zvýšení bezpečí uživatelů internetu před dialery je nyní zdarma na těchto internetových stránkách k dispozici nový ochranný program Antidialer.

Dosud se hovořilo o rizicích přesměrování na takzvané žluté linky či linky do zahraničí pouze v souvislosti s uživateli modemů na běžných telefonních linkách či ISDN. Český Telecom v dubnu evidoval více než 1200 případů poškozených uživatelů a celková škoda byla odhadována na několik milionů korun.


Témata: mobilní, T-Mobile, Tuzex