Oskar dostal pokutu 6,5 milionu Kč

  • 7
Oskar dostal pokutu 6,5 milionu Kč

Pokutu ve výši 6,5 milionu korun udělil Českému Mobilu 10. května Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Český Mobil podle ÚOHS porušil pravidla hospodářské soutěže uzavřením devíti kupních nebo distribučních smluv s distributory dobíjecích kupónů, které obsahují zakázané dohody o přímém určení cen. Pravomocnému rozhodnutí ÚOHS se může Český Mobil bránit soudní žalobou. Dnes o tom informoval tiskový odbor ÚOHS.

Distributoři byli ve smlouvách uzavřených s Českým Mobilem v období do roku 2002 vázáni povinností dodržovat při prodeji dobíjecích kupónů ceny stanovené ceníkem mobilního operátora nebo jim byla stanovena jejich pevná cena. Český Mobil tak podle ÚOHS omezil svobodnou vůli distributorů stanovit si pro prodej Oskaret konečným spotřebitelům cenu dle vlastního uvážení. Zároveň tak operátor omezil konkurenční prostředí ve svůj prospěch, neboť vlastním distribučním kanálem nemusel čelit cenové konkurenci ostatních distributorů, která by z případných nižších cen při prodeji konečným zákazníkům vyplynula.

Podle vyjádření mluvčího Českého Mobilu Petra Šindlera však operátor jednal především s cílem zajistit zákazníkům stejnou cenu předplacených služeb bez ohledu na místo jejich pořízení - dobitím v bankomatu, Oskartou či jiným způsobem. "Chápali jsme to jako jeden z požadavků vyplývajících ze zákona o telekomunikacích," dodal Šindler. Český Mobil v současné době rozhodnutí zkoumá a o dalším postupu rozhodne podle Šindlera v nejbližší době.

Jak ve svém stanovisku uvádí ÚOHS, výše pokuty nemohla být v rozkladovém řízení snížena ani prostřednictvím aplikace programu mírnějšího režimu při ukládání pokut u zakázaných dohod (takzvaný Leniency program), kterého se Český Mobil dovolával. Firma ve správním řízení totiž neposkytla jako první, sama a z vlastní vůle relevantní důkazy o existenci zakázané dohody v době, kdy ÚOHS o existenci takové dohody nevěděl. "Zároveň po celé správní řízení operátor porušení zákona popíral a jednání dle zakázaných a neplatných dohod nejpozději v okamžiku poskytnutí relevantních informací ÚOHS neukončil," dodal předseda ÚOHS Josef Bednář.

Pokutu za podobný prohřešek udělil ÚOHS v roce 2002 také Českému Telecomu, který v letech 2001 a 2002 ve třech rámcových smlouvách o podmínkách prodeje předplacených karet s Českou poštou a ve smlouvě o dodání privátních předplacených telefonních karet se společností Student Agency uložil odběratelům povinnost prodávat předplacené karty X za stanovenou nominální cenu. Telecom však tehdy neuvedl, že jde o ceny maximální, a tím omezil svobodu volby distributorů stanovit si pro prodej telefonních karet koncovým zákazníkům cenu podle vlastního uvážení.