Elon Musk

Elon Musk | foto: ČTK

Vyřadíme Twitter z aplikačního obchodu, pohrozil Apple. Musk netuší proč

  • 32
Apple podle Elona Muska prakticky upustil od inzerce na Twitteru. Rozšířil tak seznam společností, které na této síti po změně majitele nechtějí platit za reklamu. Navíc hrozí, že Twitter vyřadí ze svého aplikačního obchodu.

„Společnost Apple z velké části přestala na Twitteru inzerovat. Nenávidí svobodu projevu v Americe?“ ptal se Musk v tweetu zjevně narážejícím na to, že Twitter koupil s tím, že musí být znovu svobodnější. Jako jeden ze svých prvních kroků rozhodl, že se může na platformu vrátit bývalý americký prezident Donald Trump i další kontroverzní politici.

Právě z obav, že by se na Twitteru nyní mohlo objevovat více závadných příspěvků od uživatelů, protože je Musk nechce tolik regulovat, už inzerci na této síti pozastavily koncern Volkswagen, automobilka General Motors nebo výrobce léků Pfizer.

K dění kolem Twitteru se v pondělí 28. listopadu vyjádřil také Bílý dům, který prý pozorně sleduje, jestli síť nebude důležitým aktérem šíření dezinformací.

Spor mezi Applem a Muskem bude ovšem možná ještě dalekosáhlejší. Musk totiž tvrdí, že mu Apple hrozí vyřazením Twitteru z App Storu. Důvod podle něj firma neuvedla. Na dotaz agentury Reuters firma zatím nereagovala.

V jednom z mnoha svých tweetů nový majitel Twitteru pohrozil, že vyrobí alternativu ke smartphonům Applu a Googlu, pokud tyto společnosti vyhodí jeho sociální síť ze svého aplikačního obchodu (jako to udělal například Apple s populární hrou Fortnite kvůli obcházení poplatků). To, co původně vypadalo jako taktické odstrašování, by tak mohlo nabrat reálnou podobu. Vlastní smartphonová alternativa by však měla obsahovat i vlastní mobilní systém. O potenciálním úspěchu se však dá polemizovat. S vytvořením potřebného zázemí nebude mít Musk sice patrně problém, nicméně důležitý je skutečný výsledek a rovněž pozitivní zákaznická odezva.

Už minulý týden si Musk do obou společností rýpl kvůli provizi z plateb v aplikacích umístěných na hlavních aplikačních obchodech systémů Android a iOS a prohlásil, že jde o „skrytou daň z internetu“.

Musk, který se označuje za absolutního zastánce svobody projevu, nedávno uvedl, že se Twitteru masivně propadly příjmy. Za to podle něj mohou aktivisté, kteří vyvíjejí tlak na zadavatele reklamy. Příjmy z reklamy tvoří asi 90 procent příjmů firmy Twitter, majitele stejnojmenné sítě. Apple se na nich přitom dosud podílel podstatně. Podle listu The Washington Post byl v letošním prvním čtvrtletí největším inzerentem na Twitteru, zodpovědným za čtyři procenta příjmů sociální sítě.

Musk, který je aktuálně nejbohatším člověkem na světě, firmu Twitter koupil na konci října za 44 miliard dolarů (více než jeden bilion Kč). Následně rozpustil devítičlennou správní radu a stal se jediným ředitelem podniku.

,