Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - Peníze, risk, past | foto: Profimedia.cz

Dostali zdarma dárky, pak tvrdě „platili“

  • 52
Obchodníci, kteří chtějí zákazníky zmást a vytáhnout z nich peníze, mají nový trik. Nabízejí dárky - ty jsou sice zdarma, ale brzy po nich bez varování přijde placená služba, k jejímuž odběru se zákazník nevědomky zavázal.

Dcera Jitky Valentové z Teplic se v dubnu zaregistrovala na internetové stránce firmy Fun mobile a přistoupila na nabídku, že dostane na mobil zdarma vyzváněcí tón. Její rodiče ani přesně nevědí, jak to udělala, ale od té doby se jí pravidelně každý týden strhávalo z účtu 79 korun. Celkem se to stalo desetkrát a vždycky jako potvrzení přišla zpráva SMS. Stálo v ní, že se tím uživateli obnovuje členství v zákaznickém klubu. "Nejdřív jsme dceru podezírali, že moc často telefonuje, ale pak jsme zjistili, že je problém jinde,“ říká Jitka Valentová.

V květnu zkusili Valentovi zastavit esemesky vysávající kredit přes mobilního operátora, ale ani tak se jim nepodařilo odeslat příslušnou zprávu, která by nechtěné "členství v klubu“ zastavila. Valentovi se proto minulou sobotu obrátili na policii. "Tam mi řekli, že nejsem jediná, kdo k nim kvůli stejnému problému přišel,“ řekla Valentová.

Policie už naštěstí znala díky předchozím zkušenostem správné znění SMS, která službu ruší. Policisté však ženě nedoporučili trestní oznámení podávat. "Těžko se prý prokazuje, že si dítě drahou službu objednalo nedobrovolně,“ dodala podvedená žena. Skoro osm set korun, které od dubna zmizely z kreditu dcery, už neuvidí. Pochopit z esemesek, že jde o službu firmy Fun mobile, a získat na ni kontakt je složité, ale když se to redaktorovi MF DNES podařilo a prodejcům vyzváněcích tónů zavolal, nepochodil. Na pražské zákaznické lince se ozvala anglicky mluvící žena, která jen sdělila, že její český kolega přijde příští týden - a zavěsila.

Jan Mišurec ze Sdružení na obranu spotřebitelů připouští, že takový způsob prodeje neodporuje zákonu, i když není etický.

Radí příjemcům "dárků“ obezřetnost. "Firma pravděpodobně písemně upozornila odběratele, že převzetím zásilky zdarma se zavazuje k přijetí dalších, které už se platí,“ vysvětluje Mišurec.

,