Čínský trh je pro tamní výrobce klíčový.

Čínský trh je pro tamní výrobce klíčový. | foto: iDNES.cz

Klíčem úspěchu čínských mobilních gigantů je domácí trh. Nikoho tam nepustí

  • 76
Čínské značky jsou na trhu se smartphony novými hvězdami. Ovšem jejich prodeje jsou vysoké zejména díky úspěchu na domácím trhu. Na něm kromě Applu dnes už nikdo z mimočínských značek nemá šanci. Domácí značky zahraniční konkurenci převálcovaly.

Čínský trh je pro výrobce smartphonů klíčový. I když se na něm už páté čtvrtletí po sobě prodá méně smartphonů (na což doplácí i globální trh, který loni poprvé od počátku prodeje smartphonů poklesl), tak jde o největší trh se smartphony na světě.

A právě velké prodeje na domácím trhu dělají z čínských výrobců giganty i v celosvětovém měřítku. Čínští výrobci totiž nikoho na svůj domácí trh nepustí. Tedy s výjimkou Applu, který ovšem právě na propad na čínském trhu doplatil v loňském roce.

Důvodem je nejenom vysoká technologická vyspělost produktů předních čínských výrobců, ale také chyby zahraniční konkurence, kterých se na čínském trhu dopustila. Třeba nedostatečnou lokalizací a slabým marketingem. 

Společnost Strategy Analytics uvádí, že devět z deseti prodaných smartphonů v Číně je od některé značky z tamní Top 5. Do té patří raketa trhu Huawei, v Evropě prozatím méně známá značka Oppo, ještě méně známý koncernový sourozenec Oppa Vivo a i u nás dobře známé Xiaomi. Jen jeden výrobce z Top 5 není čínský a tím je Apple.

Ostatní výrobci v Číně doslova paběrkují. A to jak další čínské značky, tak světový hráči včetně jedničky globálního trhu, tedy Samsungu. Jestliže v roce 2017 se v Číně mimo zmiňovanou Top 5 prodalo 119,8 milionu smartphonů dalších značek, tak loni to bylo už jen 57,1 milionu. Zmiňovaným značkám z Top 5 patřil loni na čínském trhu neuvěřitelný 86% tržní podíl.

Čínští giganti tak těží z velké dominance na domácím trhu, který se potom promítá i do celosvětových prodejů. Například Huawei loni celosvětově prodal 205,8 milionu chytrých telefonů a jen o „fous“ nepředstihl stále světovou dvojku Apple.

Huawei září na mizerném trhu smartphonů. Apple a Samsung se třesou

Ovšem polovina prodejů Huawei (a jeho podznačky Honor) se odehraje v Číně. Loni Huawei prodal na domácím trhu 105 milionů smartphonů. Naopak Apple v roce 2018 na největším trhu se smartphony prodal jen 34,2 milionu iPhonů, celosvětově přitom 206,3 milionu.

To samé platí i pro Xiaomi. To loni celosvětově prodalo 119,3 milionu chytrých telefonů. Na domácím trhu z toho přitom tento výrobce „udal“ skoro polovinu své produkce, konkrétně 50 milionů smartphonů.

Odbyt na domácím trhu katapultuje čínské značky na špičku celosvětového žebříčku. Huawei je třetí, Xiaomi čtvrté a Oppo páté. Jak by také ne. Oppo celosvětově prodalo jen o něco méně smartphonů než Xiaomi, tedy 116,6 milionu. A že není značka Oppo ve světě známá, dokazují její prodeje v Číně. Tam Oppo prodalo 82,8 milionu smartphonů. Tedy většinu své produkce. 

Klíčem ke globálnímu úspěchu je tak pro čínské giganty obří domácí trh, který je pro další výrobce nedobytný. Doma prodají polovinu a i daleko více ze své produkce. To si žádný ze „světových“ výrobců nemůže dovolit.

Snad pouze Apple má doma ve Spojených státech rovněž silnou pozici, ale americký trh je až třetí největší na světě a pro odbyt iPhonů jsou tak důležité i Evropa, Japonsko a další. A právě propad na klíčovém čínském trhu znamená, že Apple brzy ztratí pozici světového výrobce číslo dva.