Business Call-volejme levněji

Aliatel představil své řešení pro hlasovou komunikaci. Stal se tak dalším alternativním operátorem, pohybujícím se v mezích současného telekomunikačního zákona.

Společnost Aliatel vstoupila začátkem února do hlasových služeb, kdy poprvé odborné veřejnosti představila Business Call. Využila mezí telekomunikačního zákona a nabídla nám alternativu linkám Českého Telecomu, jejíž základní charakteristiky, jako např. sekundová tarifikace, zněly více než lákavě. Od té doby se však kolem nového produktu, zřejmě zcela záměrně, vytvořila dosti hustá informační mlha. Teprve dnes, v polovině dubna, vám proto přinášíme poznatky o nové službě v plném rozsahu.

Aliatel

Základním prvkem je páteřní, vysokokapacitní, optická přenosová síť SDH s kruhovou topologií. Na trojici základních okruhů pokrývajících všechny regiony naší republiky navazují regionální a metropolitní sítě, zpřístupňující služby Aliatelu ve 30 městech, vždy připojených alespoň dvěma nezávislými trasami. Do konce roku se má tento počet zvýšit na 40.

StřČ: Praha, Mladá Boleslav
JČ: České Budějovice, Písek, Tábor
ZČ: Karlovy Vary, Plzeň
SČ: Děčín, Chomutov, Jablonec n. Nisou, Liberec, Litvínov, Most, Teplice, Ústí n. Labem
VČ: Hradec Králové, Pardubice
SM: Frýdek-Místek, Karviná, Nový Jičín, Olomouc, Opava, Ostrava, Šumperk, Třinec
JM: Brno, Břeclav, Jihlava, Prostějov, Zlín

Z pohledu pobočkové ústředny se Business Call tváří jako běžná přípojka ISDN, tzn. nenárokuje si nic jiného, než běžný státní přenašeč pro euroISDN. Vzhledem ke generálnímu povolení č.22 se však s plnohodnotnou verzí standardu nesetkáte. Celý přenos je totiž založen na relativně nové technologii VoIP, zajišťované samotným Aliatelem, který oproti ostatním provozovatelům IP telefonie garantuje kvalitu srovnatelnou s běžnými telefonními cestami. To je v současnosti nevídané, neboť hovory vedené přes IP jsou obvykle dost zoufalé, ať už využíváte jakéhokoliv významného operátora (Český Telecom, Paegas, EuroTel) a firem s vybudovanou vlastní sítí, alespoň mezi pobočkami, mnoho není.

Dalším důkazem vypovídajícím o výborném technickém zvládnutí problematiky je podpora analogového faxového protokolu G3 (využívá ho naprostá většina faxů, výjimku tvoří pouze minorita euroISDN faxů podporujících G4), s nímž lze po linkách Aliatelu komunikovat rychlostí až 14,4 kbps, což je absolutní maximum v rámci G3. Jenom pro zajímavost touto rychlostí přenášejí pouze přístroje z posledních dvou, tří let a to ještě ne všechny.

Nad ostatními funkcemi v podobě provolby, identifikace, přenosu tónové volby bych se ani nepozastavoval. Podstatně zajímavější je tzv. Customer Service Management, s nímž má zákazník nepřetržitý on-line přístup k informacím týkajících se provozních, zúčtovacích a konfiguračních dat přípojky.

Velmi originálním způsobem bylo pojato placení služby. Zatímco u všech poskytovatelů telekomunikačních služeb se Vám dostane podrobných ceníků, detailně rozebírající jednotlivá spojení, u Aliatelu je cena závislá na celkovém objemu zakázky. Zkrátka a jednoduše čím více budete volat, tím méně zaplatíte za minutu spojení. Z pohledu uživatele se velmi příjemnou službou jeví i sekundové zpoplatňování spojení, které samo o sobě solidně snižuje celkový účet. Přes to alespoň orientačně uveďme některé položky z ceníku v jejich nejvyšší podobě:

měsíční paušál: 135 Kč /linka
meziměsto: 3,10 /60 sec
SRN: 7,2 /60 sec
USA: 9,3 /60 sec

sekundová tarifikace Aliatelu

Dosti zásadní nevýhodou, danou opět zmíněným generálním povolením, je nemožnost propojení sítě Aliatelu s ostatními poskytovateli telekomunikačních služeb, čímž by byla narušena exkluzivita monopolu Českého Telecomu. Jinými slovy nelze volat jinak, než v rámci sítě.

V tuto chvíli je navíc Business Call orientován na corporate segment, jinými slovy velké a střední firmy, ale v budoucnu se počítá i s jeho zpřístupněním (resp. uvedením podobné služby) malým subjektům, s největší pravděpodobností technologií call by call (zvláštní předvolba). Domnívám se, že jeho využití najdou v tuto chvíli především Ti, kteří by rádi zlevnili vzájemnou komunikaci mezi pobočkami firmy a nechtějí budovat svou vlastní síť. Řešení Aliatelu prý zvolila redakce Lidových novin a stavební spořitelny Raiffeisen.