Nevyhovuje vám stávající poskytovatel internetového připojení? Změna je snazší než kdy dřív (ilustrační snímek).

Nevyhovuje vám stávající poskytovatel internetového připojení? Změna je snazší než kdy dřív (ilustrační snímek). | foto: Profimedia.cz

Nový internet do čtyř dnů, nebo máte právo na finanční náhradu

  • 13
Na začátku dubna vešla v platnost vyhláška Českého telekomunikačního úřadu stanovující mimo jiného i podmínky změny poskytovatele služby přístupu k internetu. Žádost musí být vyřízena do čtyř pracovních dnů, připojení může být zákazníkovi přerušeno maximálně na jeden den. V opačném případě mu vzniká nárok na finanční náhradu.

Úřad v dubnové monitorovací zprávě podotýká, že podle novely zákona o elektronických komunikacích musí poskytovatel služby přístupu k internetu zajistit každému účastníku, který o to požádá, možnost změny poskytovatele tak, aby byla zajištěna kontinuita služeb, pokud je to technicky možné. Vyhláškou o podmínkách přenositelnosti čísel a změny poskytovatele služby přístupu k internetu (č. 58/2022 Sb.) s účinnosti od 1. dubna ČTÚ stanovil technické a organizační podmínky pro realizaci takové změny.

Nová legislativní úprava má maximálně zjednodušit proces změny poskytovatele. Povinnost vyřídit většinu kroků má přejímající poskytovatel, tedy společnost, s níž zákazník hodlá uzavřít novou smlouvu. Opouštěná společnost má povinnost s novým poskytovatelem internetového připojení spolupracovat.

Lhůta pro realizaci všech úkonů nezbytných pro změnu poskytovatele internetu, která začíná běžet ode dne, kdy opouštěná společnost obdrží od přejímající objednávku změny poskytovatele, činí podle vyhlášky čtyři pracovní dny. Pokud se však přejímající poskytovatel a účastník dohodnou, tak může být i delší.

Se změnou poskytovatele souvisí i výpadky internetového připojení. I na tuto nepříjemnost vyhláška myslí. Podle ní nesmí během změny poskytovatele dojít k přerušení služby na déle než jeden pracovní den. V opačném případě má zákazník nově právo na paušální náhradu. Tu zavedla vyhláška č. 529/2021 Sb. připravená Ministerstvem spravedlnosti ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu.

Přenositelnost čísel

Vyhláška upravuje i přenositelnost čísel, která však již delší dobu v praxi funguje podle předchozí legislativy. Novinkami v této oblasti jsou zejména nově zákonem stanovená práva účastníka na paušální náhradu, pokud dojde k přenesení čísla se zpožděním nebo ke zneužití přenosu a na možnost přenést si číslo k jinému poskytovateli po dobu nejméně 1 měsíce ode dne zániku závazku ze smlouvy. 

Nárok na paušální náhradu podle vyhlášky vzniká účastníkovi i kvůli zpoždění při změně poskytovatele služby přístupu k internetu (či přenesení čísla). Pamatuje nicméně i na případy, pokud přejímající či opouštěný poskytovatel poruší své zákonné povinnosti či nebudou-li dodrženy dohodnuté termíny opravy a instalace.

„Výše paušální náhrady, která bude účastníkům ve zmíněných případech náležet, nezávisí na posouzení jednotlivých poskytovatelů, ale je pevně dána výše zmíněnou vyhláškou, která stanovuje výše této náhrady pro jednotlivé situace,“ upřesnil ČTÚ v monitorovací zprávě. Obecně podle něj platí, že paušální náhrada nesmí být nižší než 100 a vyšší než 1 000 Kč za den.

Například za zpoždění změny poskytovatele internetového připojení (či při přenosu čísla) má účastník nárok na náhradu ve výši 200 korun za každý započatý den prodlení. Počínaje šestým dnem trvání prodlení se však paušální náhrada zdvojnásobuje, za každý započatý den prodlení pak zákazníkovi náleží 400 korun.

Poskytovatelé mají podle vyhlášky povinnost tyto informace zveřejnit na svých webových stránkách. A to jasným, srozumitelným a také snadno přístupným způsobem. Nesmí na nich chybět ani informace o postupu při změně poskytovatele služby přístupu k internetu (či přenesení čísla).

ČTÚ upřesnil, že novou úpravou paušálního odškodnění není dotčeno právo účastníků domáhat se náhrady škody podle občanského zákoníku. Doplnil také, že je oprávněn rozhodovat případné spory mezi účastníky a poskytovateli, které se týkají poskytnutí paušální náhrady.

Komerční rámeček
Výhry v soutěži Jaro v mobilu

Značka vivo nedávno přinesla na český trh stylovou novinku z řady V. Model vivo V23 5G, který je aktuálně k dispozici za 11 999 Kč, vyniká unikátním předním fotoaparátem a jedinečným vnějším povrchem, jež dokáže měnit barvy. Zazářit mezi ostatními můžete nyní i vy, pokud budete mít štěstí a vyhraje v soutěži Jaro v mobilu.

Řada V značky vivo se vyznačuje důrazem na kvalitu předního fotoaparátu. Model V23 5G disponuje 50Mpx přední kamerou se systémem Dual Tone Spotlight, který se přizpůsobí i těm nejtěžším světelným podmínkám. Režim AI Extreme Night navíc zajistí dokonalé výsledky i při focení ve tmě. K dispozici je také 8Mpx super širokoúhlý objektiv, díky kterému se do záběru všichni bez problému vměstnají. Selfies na sociálních sítích jsou od teď povýšeny na úplně novou úroveň.

 

Stejně jako jiné modely z řady V, i V23 5G upoutá každého svým designem. Zadní stranu smartphonu tvoří skleněný povrch, který dokáže měnit barvy v reakci na UV nebo sluneční světlo. Stačí pár vteřin na sluníčku nebo pod UV baterkou a mobil dostane jedinečný vzhled, který se liší od ostatních smartphonů. Přechody z teplých uklidňujících odstínů do chladných, ostrých tónů zajišťuje povrchová úprava Fluorite Anti-Glare, která je zároveň odolná vůči otiskům prstů. Design doplňuje celokovový rámeček, který je tvarován tak, aby smartphone dokonale padl do ruky.

Kromě V23 5G můžete v soutěži vyhrát také model Y20s, který doplňuje portfolio značky vivo v České republice. Model se vyznačuje dlouhou výdrží baterie s kapacitou 5 000 mAh a moderním designem. Více informací o všech produktech značky vivo naleznete na www.vivo.com.