Vodafone představil neomezené tarify Red.

Vodafone představil neomezené tarify Red. | foto: Profimedia.cz

KOMENTÁŘ: Dva se smějí a Vodafone trne

  • 143
Operátoři T-Mobile a O2 ohlásili, že budou v co největší míře sdílet své mobilní sítě. To může mít mít značný vliv na budoucnost třetího operátora Vodafone na českém trhu.

T-Mobile a O2 v pilotním projektu již přes dva roky sdílí své 3G sítě. Nyní oba operátoři ohlásili zásadní spolupráci na kompletním sdílení sítí. Českou republiku si rozdělí na dvě geografické poloviny a každý z operátorů bude mít na starosti provoz všech buněk pro 2G i 3G sítě. Sdílení by mělo fungovat od příštího roku. Ale pravděpodobně ještě bude záviset na rozhodnutí regulačních orgánů (více zde).

Bokem tak zůstal jen Vodafone. Přitom před nedávnem se objevila informace, že to bude právě on, kdo má sdílet síť s O2 (více zde). Jednání se však zjevně nepodařilo dotáhnout, a tak nyní Vodafone zůstává osamocený a bude muset bojovat proti silnější konkurenci sám. A nebo se pokusí s oběma operátory domluvit, ale v současné situaci bude jeho vyjednávací pozice hodně složitá.

Pokud se nedomluví, tak je vcelku logické, že jeho síť nebude bez velkých investicí tak kvalitní jako u konkurence, když každý z konkurentů bude fakticky pokrývat jen polovinu území.

Vyjádření Vodafonu bylo výjimečně stručné: "Věříme, že výhradní spolupráce dvou nejsilnějších hráčů neprospěje soutěži na trhu," říká Muriel Anton, generální ředitelka Vodafonu Czech Republic a.s. A také je výstižné, protože třetí operátor má teď opravdu zásadní problém.

Na druhou stranu to není jediná událost, při které českému Vodafonu poněkud ujel konkurenční vlak. V letošní jarní mobilní revoluci fakticky musel přistoupit na podmínky O2, které uvedlo nové tarify jako první, a vlastně tak nastavilo cenovou hladinu pro celý trh. Pravda, T-Mobile zde zaspal úplně stejně.

Vodafone zaspal i při uvádění virtuálních operátorů. O2 s tím začalo už loni, na jaře se přidal T-Mobile a první virtuálové v síti Vodafone začínají fakticky fungovat až nyní. Operátor to vysvětluje tím, že nespěchal záměrně a soustředil se především na vhodný výběr partnerů.

Dnes už mezi nabídkou Vodafonu a konkurencí není zásadní rozdíl a navíc je zde riziko, že bez velkých investic může jeho síť na konkurenci ztrácet. Přitom od nástupu na trh v roce 2001 ještě pod jménem Oskar platil po dlouhá léta za progresivního hráče, který se nebál uvádět zajímavé a netradiční nápady a oproti konkurenci se vymezoval například smlouvami bez závazků nebo originální reklamou.