Noví virtuální operátoři mají ve svých zákaznických smlouvách podobné nedostatky jako klasičtí provozovatelé mobilních sítí GSM. Virtuálové přinášejí množství různých poplatků, řadu skrytých pokut či úroků z prodlení. Uvedl to spotřebitelský časopis dTest.
Přehled nových virtuálůCo který virtuální operátor nabízí, najdete v našem přehledu. |
Noví virtuální operátoři přinášejí českým spotřebitelům podle dTestu větší možnosti výběru telekomunikačních služeb za mnohdy příznivé ceny. I když jsou jejich smlouvy kratší, v záludnostech a nesrozumitelnosti si zpravidla nezadají se svými staršími kolegy.
"Nejvíce nás překvapila nezákonná rozhodčí doložka u Ha-loo mobil. Ta smí být podle zákona uzavírána jen za specifických podmínek a na samostatném listu, což zde splněno není," uvedl právní poradce dTestu Miloš Borovička.
Sporné jsou podle Borovičky i různé reaktivační poplatky, neboť se jedná ve své podstatě o smluvní pokuty. Ty jsou platné, jsou-li uzavřeny písemnou formou. Většina virtuálních operátorů přitom směřuje k uzavírání smluv přes internet.
Přehled testovaných virtuálních operátorů:
Operátor 99mobile má na webu většinu potřebných dokumentů. Za předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou si operátor účtuje průměrnou měsíční útratu krát počet měsíců do konce smlouvy. Zpoplatněná je aktivace SIM, písemné vyúčtování, upomínka i opětovné obnovení služeb po zablokování.
U Bleskmobilu časopis dTest upozorňuje na omezení délky hovoru na 70 minut a na: "Je zakázáno používat výhody rozsahu maximálního předpokládaného chování zákazníka". Což je zřejmě omezení pro neomezené služby, které ale momentálně Bleskmobil nenabízí. Bleskmobil nevrací nevyužitý kredit a volání na zákaznickou linku stojí 20 korun za hovor.
Operátor GOmobil je vlastníkem SIM, takže po ukončení smluvního vztahu ji musí zákazník vrátit. Operátor si účtuje za přenos čísla do a ze sítě, má nastaveny smluvní pokuty při neplacení a pokutu za obnovení služby. Jako perličku uvádí časopis dTest, že všechny informace tohoto virtuála jsou pak předmětem obchodního tajemství a tři roky se nesmí poskytovat nikomu jinému.
TESCO Mobile má v podmínkách opět omezení délky hovoru na 70 minut a taktéž omezení maximálního použití výhod, v překladu omezení neomezených služeb na 10 000 minut či SMS měsíčně. Za nevyčerpaný kredit operátor nevrací peníze.
Virtuál Ha-loo mobile má měsíční poplatek za vedení SIM. Pokud je mobil neaktivní déle než 6 měsíců, dochází k automatickému ukončení smlouvy a odebrání čísla. Kredit propadá bez náhrady. Časopis dTest upozorňuje, že součástí obchodních podmínek je rozhodčí doložka. Za znovuzapojení čísla si Ha-loo bere 1 000 korun, za odstoupení od smlouvy je třeba zaplatit všechny zbývající platby, minimálně 5 000 korun.
U virtuála MOBIL.CZ dTest uvádí, že obchodní podmínky jsou relativně krátké a srozumitelné. Kredit operátor vrací do jednoho měsíce ode dne ukončení smlouvy za paušální poplatek 119 korun. Na vyžádání operátor zašle i podrobný rozpis vyčerpaných služeb, což je u předplacené karty neobvyklé. Volání na zákaznickou linku je zpoplatněné paušální částkou.