Stačí chvilková nepozornost a přihlásíte se k odběru zpoplatněného obsahu. Ilustrační snímek

Stačí chvilková nepozornost a přihlásíte se k odběru zpoplatněného obsahu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Kliknete na reklamu a odebíráte služby za 300 měsíčně. Naúčtuje je operátor

  • 149
Naoko láká k přehrání videa, nepozorný uživatel se však ve výsledku přihlásí k odběru zpoplatněného digitálního obsahu. Z pohledu operátorů je vše v pořádku, uživatel je totiž na tuto skutečnost upozorněn a kliknutím na tlačítko fakticky vyjadřuje souhlas. Obrana je snadná, znamená však odstřižení od nákupu jiného digitálního obsahu.

Při procházení webových stránek se v jejich obsahu zobrazí náhodně reklama, která na první pohled působí jako související video lákající k jeho přehrání. Jenže po kliknutí na tlačítko Play je uživatel přesměrován na externí web, a to v tomto případě konkrétně na web streamovací služby ESR Live, kterou provozuje stejnojmenná společnost se sídlem na Kypru. Zde je uživatel opakovaně pobízen k dalším kliknutím. Ostražitost je však na místě.

Stačí troška nepozornosti a přihlásí se k odběru digitálního obsahu. A to za nemalých 299 korun měsíčně. Navíc bez nutnosti cokoliv kamkoliv vyplňovat. Platba totiž probíhá přes platební bránu mobilního operátora, tedy prostřednictvím mobilní platby (m-platba). Operátor tudíž danou sumu propíše do pravidelného měsíčního vyúčtování. Někteří uživatelé tuto praktiku považují za podvod, podle operátorů tomu však tak není.

„O streamovací službě ESR Live víme, již jsme se setkali i s reklamacemi. Bohužel, v tomto případě se nejedná o podvodnou stránku, neboť má všechny náležitosti a po uživateli chce opakované potvrzení souhlasu s platbou,“ reagovala na dotaz redakce iDNES.cz tisková mluvčí O2 Veronika Zachariášová.

„Uživatele jen přesune (tlačítko Play – pozn. redakce) na obrazovku, kde se opakovaně objevuje ‚získejte neomezený přístup za 299 Kč na měsíc!‘ a že souhlasí s podmínkami poskytování služby a účtováním 299 Kč měsíčně na účet mobilního telefonu,“ dodala Zachariášová s tím, že po kliknutí na „Pokračovat“ vyběhne další obrazovka s tlačítkem „Potvrdit“ a i zde je uživatel znovu informován o zpoplatněném měsíčním neomezeném přístupu k obsahu.

„Uživatel tedy musí opakovaně souhlasit, aby se služba aktivovala. Pokud tímto uživatel projde, obdrží po objednání služby informační SMS ohledně naúčtování dané částky a jsou tam také informace pro zrušení služby. Na stejném portálu nebo v odkazu v SMS lze službu odhlásit,“ doplnila.

Buďte opatrní, nabádá operátor

Mobilní uživatelé by měli být obezřetní. „Je potřeba, aby si vždy pečlivě četli, na co klikají, prošli si celou stránku, všechny texty, zkrátka se vždy dobře seznámili s tím, co odsouhlasují,“ upozornila Zachariášová.

Existuje však ještě jedna možnost, jak takovým, z pohledu uživatele nekalým praktikám předejít. Tou je blokace mobilních plateb, tedy služby m-platba. Na tuto možnost v reakci na redakční dotaz upozornil také tiskový mluvčí Vodafonu Ondřej Luštinec. I podle něj je uživatel, který se ve výsledku přihlásí k odběru obsahu streamovací služby ESR Live, opakovaně informován o jeho zpoplatnění částkou 299 korun.

M-platby si mohou zákazníci zablokovat v mobilní aplikaci svého poskytovatele, tedy v Moje O2, Můj Vodafone a Můj T-Mobile. To však s sebou přináší i jisté úskalí. Přes mobilní platby se totiž uskutečňují třeba i nákupy u obchodníků na internetu či v aplikačních obchodech Google Play a App Store.

„M-platby se obecně používají na koupi specifického digitálního obsahu jako jsou hry, melodie, výukové kurzy a další,“ doplnila Zachariášová z O2.

Pokud tedy uživatel m-platby využívá z některého výše uvedeného důvodu, pak se musí spolehnout na vlastní ostražitost – minimálně musí věnovat dostatečnou pozornost tomu, zda kliknutím na nějaké tlačítko cokoliv nepotvrzuje.

Nežádoucí reklamu lze zablokovat až ex-post

Výše uvedená reklama i další jí podobné (některé mohou následně vyžadovat po uživateli zadání telefonního čísla) se zobrazují prostřednictvím automatizovaného nástroje pro prodej reklamy, který funguje na principu nabídky reklamního prostoru v reálném čase v rámci aukce a provozovatelé webových stránek je používají prostřednictvím externích partnerů. Parametry kampaně včetně vizuální podoby banneru či dopadové stránky si v tomto případě zadává sám inzerent a je tedy obtížné podobné nežádoucí reklamy zachytit před jejich zveřejněním.

Neznamená to však, že by provozovatel webu neměl žádnou možnost se bránit. Může tak učinit ovšem většinou až ex-post, tedy až po upozornění na závadnou reklamu. Poté může patřičnou URL adresu nechat zablokovat. Jenže často jde o pomyslný boj s větrnými mlýny.

Zadavatelé obdobné inzerce totiž na takové blokace reagují poměrně houževnatě. Není totiž výjimkou, že se stejná reklama navzdory blokaci URL adresy objeví vzápětí znovu. Důvod je nasnadě: odkazuje na jinou doménovou adresu. Stačí, aby v té původní zadavatel reklamy pozměnit třeba jedno písmenko a jeho inzerce projde filtračním sítem.