ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Operátoři hlásí rekordní datový provoz. Lidé si také častěji volají

  • 4
Mobilní operátoři zaznamenali v říjnu výrazný nárůst datového provozu v mobilních sítích, a to až o třicet procent oproti běžnému průměru. V případě pevného internetu pak datový provoz narostl zhruba o pětinu. Důvodem je jak přesunutí lidí na práci z domova, tak distanční výuka. Hlasový provoz vzrostl maximálně o desetinu.

„Nejvyšší podzimní hodnoty jsme zaznamenali v týdnu od 24. října, kdy jsme nabídli neomezená data ke studentským tarifům. Oproti konci září vzrostl datový provoz zhruba o deset procent, v týdnu se státním svátkem 28. října bylo navýšení 14 procent. Nicméně stále jsme nedosáhli maximálních hodnot z jara. V datovém provozu stále převládá využití pevného internetu přes LTE, patrně kvůli distanční výuce a práci z domova,“ řekl mluvčí T-Mobilu Jiří Janeček.

Hlavními tahouny, kteří významně přispívají k nárůstu provozu ve fixní i mobilní síti O2, jsou v těchto dnech podle mluvčí Kateřiny Mikšovské aktivity spojené s trávením volného času na internetu. Nejčastěji je to sledování video obsahu nebo hraní online her.

„Meziročně byl největší nárůst objemu přenesených dat v naší fixní síti na jaře, kdy provoz stoupl o rekordních 59 procent proti přirozenému trendu. Podzimní vlna tento rekord překonala v absolutním srovnání o sedm procent,“ dodal síťový specialista O2 Martin Řezníček. Poptávka po zřízení nových přípojek stabilního internetu proti září vzrostla o 20 procent.

O2 mimo to informovalo i o mírném nárůstu hlasového provozu oproti běžnému provozu, první koronavirovou vlnu letos v březnu nicméně nepřekonal. Zákazníci sice podle operátora volají častěji, ale kratší dobu než na jaře. Pro srovnání: v březnu zákazníci O2 na telefonu strávili o 32 % více času než běžně, avšak v září počet hovorů narostl jen o 18 % oproti normálu, v říjnu dokonce jen o 16 %. Náhlé výkyvy operátor registruje bezprostředně po oznámení nových vládních opatření.

V pevné síti CETIN vzrostl internetový provoz za poslední dva měsíce zhruba o 20 procent. „Výhodou pevné sítě je, že v její přístupové části není uplatňována agregace a každý účastník má přípojku sám pro sebe. Nárůst počtu výpadků nebo stížností jsme nezaznamenali,“ podotkla mluvčí firmy Klára Zavadilová.

V síti Vodafonu byl mobilní datový provoz proti běžnému měsíci vyšší o 31 procent a o 17 procent vyšší než v říjnu. Mobilní hlasové služby byly vyšší asi o desetinu. „Když srovnáme průměrné týdenní hodnoty ze špičky koronavirové krize letos na jaře a pak aktuální mobilní datový provoz, nárůst dat je okolo 30 procent. Tedy objem přenesených dat v mobilní síti Vodafonu vyskočil, což je ale dlouhodobý trend, za kterým nestojí pouze pandemie koronaviru,“ uvedl mluvčí Ondřej Luštinec.

Objem přenesených dat roste také ve fixní síti Vodafonu. „Vidíme výrazný nárůst stahování (downloadu) i odesílání (uploadu) v dopoledních hodinách. Denní špičky provozu už se ve svých maximech dostávají nad hodnoty z letošního jara,“ dodal Luštinec.

,