Oprava liberecké přehrady jde podle plánu, nánosy bahna jsou pryč

  • 2
Opravy liberecké přehrady postoupily na další úroveň, tentokrát odtěžením bahna ze dna nádrže. Celkový objem nánosů byl více než 51 tisíc metrů krychlových. „Další práce na vypuštěné harcovské přehradě zatím jdou podle plánu,“ uvedla mluvčí Povodí Labe Hana Bendová.

Společnost financuje přestavbu přehrady ze svého, a to poté, co byl projekt vyřazený z evropského dotačního projektu. Částečnou finanční pomoc letos dodal její zakladatel.

„Ministerstvem zemědělství bylo vydáno rozhodnutí o poskytnutí dotace na neinvestiční, to je opravnou část stavby, spočívající v odbahnění nádrže ve výši padesáti milionů korun na rok 2023,“ upřesnila Bendová.

Povodí je vlastníkem vodní nádrže vybudované před sto dvaceti lety. Přehrada je kulturní památkou a vypuštěná je od loňského podzimu kvůli rekonstrukci hráze, pravobřežní zdi, vybudování podzemní štoly a odbahnění dna. Oprava za tři sta osmdesát osm milionů korun bez daně potrvá do léta roku 2025.

Spolu s odbahněním se podle mluvčí ke konci blíží také práce na opravě pravobřežní zdi podél promenádní cesty. Znatelně pokročila i oprava hráze. „Je dokončené spárování vzdušního líce hráze a levá zeď kaskády včetně stabilizace přilehlého terénu za levobřežní zdí kaskády. Byl obnažen návodní líc hráze, odstraněný předsyp a zřídili jsme dočasnou ochrannou jímku s rozdělovacím objektem zabraňující zaplavení staveniště,“ uvedla Bendová.

Nový vstup do štoly a montážní šachta

Hotová je také hrubá stavba vstupního domečku do nové štoly, montážní šachta a pod silnicí Blahoslavova pokračuje budování štoly.

„Současně probíhá hloubení základů provozního objektu pro obsluhu, kde najdou místo hlavní rozvaděče a náhradní zdroj elektrické energie. Z koruny hráze probíhá vrtání pro zpevňující injektáž hráze. Na levé spodní výpusti dělníci obetonovali a ocelovými táhly vyztužili přítokovou štolu, došlo k demontáži stávající technologie a částečnému vybourání prostupu pro nové strojní zařízení,“ upřesnila mluvčí povodí. Pracuje se také pod hrází na novém vývaru koryta a postupně dělníci rozebírají a podepírají klenby bezpečnostních přelivů.

Náměstek primátora Jiří Janďourek uvedl, že na nových náplavkách se instaluje šest vázacích kruhů, které umožní přivázání plavidel, která by po přehradě chtěla jezdit.

Stavební ruch neustane ani přes zimu, bude však v omezeném režimu. „Budou tak prováděny převážně práce spojené se suchými procesy, rozebírání konstrukcí a zemní práce. Nicméně v rámci stavby jsou uváděny do provozu postupná zimní opatření jako například skladování materiálu v temperovaných prostorách, jsou připraveny nádrže s vyhřívanou vodou pro injektážní práce, předpokládá se i zakrytování dílčích stavebních konstrukcí s instalací průmyslových ohřívačů vzduchu,“ dodala Bendová.