Kyvadlová, oběžná, nebo „tramvaj“. Ve hře jsou tři varianty lanovky na Ještěd

  • 21
Tři typy lanovek v dlouhém, nebo krátkém provedení. Zástupci Liberce v úterý představili veřejnosti společně s architektonickou kanceláří SIAL možné varianty nové lanové dráhy na Ještěd. Podle nejoptimističtějších prognóz by její stavba mohla začít v roce 2026.

Odhadovaná cena všech tří zmíněných typů lanovek se pohybuje mezi 290 až 500 miliony korun.

Obnova původní lanovky, která je kvůli tragické nehodě mimo provoz od roku 2021, nepřipadá v úvahu kvůli nevyhovujícím parametrům.

Stoletá lanovka na Ještěd po pádu kabiny už nepojede, nahradí ji nová

„Je znovu nezprovoznitelná a dnešní normy už ji nedovolí opravit. To znamenalo, že jsme se museli rozhodnout, co dál,“ uvedl na začátek veřejné debaty v libereckém kině Varšava Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele Českých drah.

Zájem o debatu o nové podobě lanovky na Ještěd byl velký. (13. února 2024)

Právě dráhy jsou majitelem lanovky, ale již dříve avizovaly, že ji nadále provozovat nechtějí a město Liberec je pro ně exkluzivním partnerem pro prodej.

Posuzovat se nyní budou tři varianty nové lanové dráhy v původní délce a tři v prodloužené variantě, která by vedla už od konečné stanice tramvaje v Horním Hanychově.

Formuláře pro podání a připomínek a prezentaci studie lanovek najdete zde

První typ počítá se zachováním kyvadlového provozu dvou kabin, druhý by fungoval na základě oběžného systému a v třetí variantě takzvané „tramvaje“ by dopravu zajišťovala jen jedna velká kabina.

Varianty se liší nejen investičními a provozními náklady, ale také kapacitou a velikostí kabiny či možností fungování i za zhoršených podmínek počasí.

Oběžný systém čelí kritice

Hned podle prvních reakcí v sále bylo jasné, že oběžný systém mnoho podporovatelů nezíská. Stejně tak se lidé příliš netvářili na prodloužení stávající tratě.

„Vždycky to pro nás byl nádherný výlet, takže bych to nechala na té turistické bázi. Nemusí se přeci přestoupit z auta nebo tramvaje hned na lanovku,“ vyjádřila se jedna z posluchaček.

Vůbec první dotaz z publika mířil podle očekávání na konkrétní termín stavby a případného spuštění provozu. „Upřímně bych vám strašně rád řekl, že to bude jezdit třeba za rok a ze srdce bych si to i přál. Jsou tu ale jiné zákonné povinnosti města. Nejsme majitelem pozemku, nemáme ještě žádnou projektovou dokumentaci a nemohli jsme se o tom v orgánech města ještě oficiálně bavit,“ vysvětlil primátor Jaroslav Zámečník a odkázal na příklad zdlouhavého procesu s opravou libereckého plaveckého bazénu.

„Doufám, že snad nikoho nezklamu. Já osobně si myslím, že při nejoptimističtějším scénáři by zahájení stavby mohlo být na podzim 2026,“ doplnil.

Primátor se nebrání referendu

Při otázce, kdo vlastně o budoucím typu a vzhledu lanovky nakonec rozhodně, utrousil muž v prvních řadách poznámku: „No, hlavně ne veřejnost.“

V reakci ale primátor opravdu odpověděl, že velkou část rozhodování mají v rukou právě občané Liberce. Neměl by prý problém ani s případným referendem.

V dalších příspěvcích se lidé zajímali také o připravenost územního plánu, možnost mezistanice, rozšiřovaní stávajících sjezdovek nebo pravou příčinu tragické nehody. „Byla to jasná technická závada v přetržení tažného lana. Proč se přetrhlo, říct neumíme, zbytek vědí jen vyšetřovatelé,“ shodli se radní města.

Zločin na technice. Co nejspíš stálo za tragédií lanovky na Ještěd v roce 2021

Svůj odborný pohled přidala během diskusního večera také autorka designu lanovky na Petřín Anna Marešová. Primátor v souvislostí s její prezentací a komentáři rovněž naznačil, že by byl rád, kdyby se vytvoření podoby ještědské lanovky ujala právě ona. Případná architektonická soutěž by totiž vše mohla prodloužit o další rok.

Žádná extravagance, nový design petřínské lanovky bude bavit roky, říká autorka

Veřejnost má nyní přibližně dva týdny na zaslání jakýchkoliv připomínek tykajících se lanovky. Formuláře pro jejich podání jsou společně s kompletní prezentací nové studie k nalezení na stránkách města Liberec.