- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Zdravím, v Praze se připravuje modernizace lanovky na Petřín a má dojít k využití jiného typu nouzové brzdy. Místo typu 'na lano' bude použita kolejnicová.
Na Wikipedii jsem ale našel:
...dosavadní systém nouzové brzdy „na lano“, který již od roku 1960 žádný výrobce nevyrábí, nahrazen nouzovou brzdou „na kolejnici“, která se dnes u pozemních lanovek používá. Přitom je zde uvedeno také: Projíždějící vůz je na spodku opatřen systémem kladek, který brzdicí lano přizvedává a vede mezi kleštinami nouzové brzdy. V případě utržení vozu z tažného lana se vůz zachytí brzdicího lana a brzda v horní strojovně jej zabrzdí. Tento systém byl použit pravděpodobně z důvodu velkého sklonu trati a následných obav z nedostatečného účinku klasické nouzové brzdy, která se zachytává kolejnic. Zajímá mě, jestli tam opravdu dojde ke zvýšení bezpečnosti.
https://zdopravy.cz/lanovka-na-petrin-bude-mit-nove-vozy-projde-velkou-rekonstrukci-70686
https://cs.wikipedia.org/wiki/Lanov%C3%A1_dr%C3%A1ha_na_Pet%C5%99%C3%ADn
Prohlédnul jsem si na youtube video, které ukazuje přetržení tažného lana lanovky v Itálii.
Ačkoliv všechny osoby v kabině stály, jednu vteřinu po přetržení lana vypadala kabina naprosto prázdná, protože všichni leželi na zemi po smýknutí kabiny, která se velkou rychlostí řítí do údolí a za necelých 7 vteřin je vychozena z nosného lana.
Tady by nikdo nikdy neměl šanci se vůbec zvednout a zatáhnout za ruční brzdu.
Nevím, jak je to tam dělané, o lanovky jsem se nikdy nezajímal. Věřím, že kontroly jsou dělány poctivě. Ale systémy nouzového brždění by měly být každopádně zdvojeny. Automatika a člověk. Pokud je tam jen ruční brždění, je několik důvodů, proč člověk nemusí zareagovat včas a nouzový brzdný systém spustit. Ono když se kabina při prasknutí lana rozjede na vysokou rychlost, což typuji že je to za tři, čtyři vteřiny, myslím, že to nejde již ubrzdit. Ta brzda třením shoří. Také asi záleží, kde to lano rupne. Zde se asi tragédie stala důsledkem více faktorů, ve kterém hraje roli ten sloup. Každopádně je to velice smutná událost a neměla se stát.
A ještě ohledně dvou tažných lan - když se podíváte na fotografii v tomto článku https://www.bejvavalo.cz/clanek/rok-1933-proc-nemcum-v-liberci-vadila-lanovka-na-jested/ tak je vidět, že původně měla lanovka pár tažných i přítažných lan. A tedy nejpozději při té rekonstrukci v roce 1975 došlo k úpravě na jedno tažné lano. Patrně výhody převážili nad rizikem, když se zavedla pokročilá defektoskopie.
Nechci dělat zbytečně chytrýho, ale kdyby mi někdo řekl, že je ta brzda ruční, tak mě hned napadne, že se dá použít jen s obtížemi - v případě přetržení tažného lana to kabinou tak smýkne, že než se průvodčí zvedne ze země a případně přeleze přes hromady cestujících a za křiku a houpání se dostane k brzdě, tak už může být pozdě. Nevíte, jestli je toto nějak ošetřeno tím, že je ten průvodčí nějak zajištěn proti pádu (přepážka, zábradlí apod.) a má mít ruku na brzdě nebo něco podobného? Pak bych chápal, že hraje roli ztráta obezřetnosti, zvlášť když nevezu lidi. Já tam byl hrozně dávno a docela by mě zajímalo, jak tam tento detail je vyřešen.
Se podívejte na to video v youtube, ne? Měl tam takové stanoviště ohrazené zábradlím. Ale to madlo je mě přišlo děsně vysoko, takže se nedivím, že to nestihl.
Takže jedna otázka pravděpodobně vyřešena, podívejte na úvodní fotku tohoto článku https://www.barrandov.tv/rubriky/zpravy/domaci/vysetrovani-padu-kabiny-lanovky-na-jested-potrva-mesice-prasklo-tazne-lano_18388.html a když si přiblížíte to správné místo, tak uvidíte madlo záchranné brzdy v původní poloze.
Fotka jako důkaz https://photos.app.goo.gl/7P5BguAhtpF8MhAX6
To jsem jediný, komu přijdou následující informace poněkud protichůdné? Dalo se to ubrzdit nebo nedalo? Spadlo to proto, že se kabina rozjela moc rychle a pak už bylo pozdě?
„Brzdu asi použil průvodčí kabiny s lidmi, ubrzdil to. Ta druhá kabina se asi uvolnila z nosného lana právě nad podpěrou a vypadla z něj a zřítila se dolů,“ komentoval Pavel Vursta, bývalý přednosta lanové dráhy na Ještěd.
Jestli průvodčí, který zahynul, použil nouzové brzdění, není jasné. Několik tun vážící kabina se při prasknutí tažného lana rozjela tak rychle, že by brzda nebyla dost účinná.
„V takovém případě je kabina neovladatelná a řítí se obrovskou rychlostí dolů,“ vysvětlil bývalý přednosta lanovky Vursta.
Já bych to nenazval informacemi, ale domněnkami, jelikož jsou použita slova jako "asi" a "jestli". A u těch se dají rozpory předpokládat. Počkejte si, až budou nahrazeny skutečnými informacemi.
Takze prasklo “vlecne” lano, ktere taha lanovku po nosnem lane. Aby se lanovka nerozjela dolu, kdyz praskne vlecne lano, ma kabina brzdu na nosnem lane. Pricemz brzda tedy nefungovala automaticky a mel ji zatahnout rucne anebo mohl krome automatiky zatahnout rucne?! Protoze to musi byt pekny fofr, kdyz se tohle stane.
Moc se v tom nevyznám, ale přijde mi jako hloupost, aby se nouzová brzda spouštěla ručně.
Ten článek zrovna nebudí důvěru. Že bylo vše v pořádku? Že kontroly jsou důkladné, až přehnané? Jestli bylo vše v pořádku, tak se musí veškeré lanovky okamžitě zavřít a předělat. Ano, nestalo se to za 88 let, ale v Itálii se stalo to samé, takže to není zcela ojedinělý případ. Také to byla lanovka staršího data. Jestli starší lana prasknou náhle, tak se musí vyměnit.
Samozřejmě je také možné, že revize před rokem nebyla důkladná, že se třeba udělal rentgen ale někdo čuměl do mobilu místo na ten rentgen. To se mi zdá pravděpodobnější.
Ten výrok "všechno je v pořádku" citovaný v článku se zjevně vztahuje pouze k tomu, že proběhly požadované revize. Nevím, proč to zobecňuješ, když je zřejmé, že to takhle obecně nebylo myšleno.
V souvislosti s aktualnim tematem, docela zajimavy clanek.
https://snow.cz/clanek/4628-bezpecnost-lanovek-kazda-havarie-je-zaroven-poucenim