Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Aukce po internetu jsou na vzestupu. Situace s koronavirem jim nahrává

  • 0
Prodej umění přes internet je na vzestupu už několik let. Současná vládní opatření spojená s pandemií koronaviru mu jen nahrávají. Výrazně větší zájem je tak i o online aukce, potvrzuje obchodní a technický ředitel společnosti LiveBid Martin Semerád.

Stejně jako v zahraničí i v Česku je rozvoj internetových aukcí postupný, po rozhodnutí velkých aukčních domů Sothebys's nebo Christie's prodávat online, však zcela nevyhnutelný. Tuzemské internetové aukce tak už delší dobu nenabízí jen díla průměrné kvality či významu, do dražby se dostávají i díla významných umělců.

„V současné době probíhají všechny plánované sálové aukce formou internetových aukcí. Zvýšil se zájem zákazníků o námi poskytnuté detailní informace o stavu jednotlivých předmětů, takzvané condition reports, které nahrazují osobní prohlídku na předaukčních výstavách, jež se kvůli omezením nemohou konat,“ říká šéf pražské pobočky aukčního domu Dorotheum Michal Šimek. Společnost s více než třísetletou tradicí pořádá online aukce na svých internetových stránkách. Zakoupit je tam možné obrazy, designový nábytek, ale i šperky.

Poprvé bez dražitelů na sále

Jedna z prvních online aukcí, kterou ovlivnila vládní opatření související s koronavirem, se konala v neděli 15. března a pořádala ji společnost 1. Art Consulting Brno v Topičově salonu. Online dražbu zprostředkovávala společnost LiveBid. „Tento den se zapsal do historie aukcí tím, že se poprvé konala sálová aukce bez účasti dražitelů přímo na sále,“ upozorňuje Martin Semerád. Cena vydražených děl přesáhla 40 milionů korun, z toho přes šest milionů se prodalo online. V aukci bylo 152 položek, z toho 80 procent se vydražilo. 

„I přes všechna možná státem nařízená opatření aukce dopadla výborně. Ano, dražilo se pouze prostřednictvím telefonů, zadáváním pevných limitů, do kterých jsme zájemce o výtvarná díla zastupovali nebo online dražbou prostřednictvím internetu, včetně obrazového přenosu z aukce. Ukázalo se, že i online dražby prostřednictvím internetu jsou použitelné,“ komentuje situaci jednatel společnosti 1. Art Consulting Brno Jiří Rybář.

Ve stejný den z prostor Galerie na Betlémském náměstí dražil po internetu také Aukční dům Sýpka. Cena vydražených děl byla nižší než v případě aukce v Topičově salonu, odpovídala hodnotě 10,5 milionu korun, z toho se však taktéž šest prodalo online.

Na prodeje tak koronavirová opatření v porovnání se standardní situací neměla vliv. Z dalších plánovaných aukcí společnost LiveBid prozatím neregistruje žádnou zrušenou, pouze termíny některých byly posunuty o pár týdnů nebo na neurčito. „Aukční domy chtějí počkat, až se situace trochu uklidní a v klidu probrat možnosti spolupráce,“ vysvětluje obchodní ředitel.

Obecně však mohou být pořadatelé online aukcí podle Semeráda spokojeni. „Z hlediska byznysu situace hraje v náš prospěch. Ozývají se nové aukční domy a registruje se násobně více lidí, než je obvyklé. Z pohledu naší práce lze většinu dělat odkudkoliv, kde je internet. V den konání sálové aukce je pak na místě potřeba jeden člověk osobně a těch máme v týmu dostatek,“ popisuje současný stav situace.

Na online aukce se nyní hodlá více soustředit i Aukční síň European Arts, potvrzuje její šéf Albert Trnka. „Naši nadcházející aukci, která měla proběhnout 31. března 2020 jsme museli odložit. Nyní, po dobu vládních opatření se zaměříme na online aukce, které začneme spouštět v průběhu dubna 2020,“ popisuje. Přes internet hodlá v nadcházejícím období dražit i Arthouse Hejtmánek.

MIchal Šimek z Dorothea a jeho další kolegové však upozorňují i na stinnou stránku internetových aukcí. „U umění je velmi důležitý osobní prožitek z originálu, který se může výrazně lišit od dojmu z fotografie. Navíc je řada dnešních sběratelů a kupujících stále velmi konzervativní a vysloveně odmítají internet jako byť jen nástroj pro účast na aukci,“ vysvětluje Šimek. Budoucnost tradičních sálových aukcí tak podle něj prozatím není ohrožena.