Benátské Bienále překvapuje i nutí objevovat

  • 1
Od 15. června do 2. listopadu probíhá v historickém centru italských Benátek pravidelná přehlídka současného umění - benátské Bienále 2003. Letošní padesátý ročník představuje již v tradičních objektech ve městě na 380 umělců a nese název Sny a konflikty: Diktatura diváka.
Na snímky z Bienále se podívejte do fotogalerie.

Jednotlivé expozice Bienále jsou rozmístěny do různých částí města, čímž se samotné Benátky stávají součástí celého projektu a nutí diváka objevovat, hledat a zkoumat jak prezentované umění tak některé části města, kde jsou připraveny národní přehlídky. Nejdůležitějšími objekty jsou Giardini della Biennale s národními pavilony jednotlivých hostujících států, Arzenál s velkou expozicí současného objektu, Museo Correr a Stazione Santa Lucia.

Po celých Benátkách je roztroušeno 63 národních pavilonů a devatenáct speciálních výstav souvisejících s Bienále. Záměr jeho ředitele Francesca Bonamiho byl zorganizovat mezinárodní přehlídku současného umění, která by vystihovala odlišnosti a rozmanitost světového umění poslední doby. Každý projekt prezentovaný v Benátkách má být svébytnou jednotkou s vlastní identitou.

V muzeu Correr je představena expozice malby od roku 1964 po současnost nazvaná Malba: Od Rauschenberga po Murakamiho. Její součástí je zejména padesát současných malířů, kteří již dříve s Bienále spolupracovali a řadí se mezi vůdčí osobnosti současného malířství.

Giardini della Biennale zase spojuje s Garibaldiho ulicí cesta plná instalací připravených studenty výtvarných škol z celého světa pod patronátem italské Fakulty designu a umění. Účelem bylo zpracovat benátský veřejný prostor a přetvořit četná opuštěná místa, která se tak mohou podílet na projektu prezentace současného umění. V samotných Giardini jsou představeny jednotlivé národní pavilony, kterým dominuje italská expozice.

Název celého Bienále odráží hlavní myšlenku projektu, a to střet estetických snů s dokumentem konfliktů současného světa. Díla zapadající do této kategorie se stávají aktivní součástí aktuálního dění namísto pasivního pohledu na svět. Podtitul Diktatura diváka se zaměřuje na fenomén posledních desetiletí spojených s neustálým hledáním senzací a přetvářením umění na šou bez většího kreativního potenciálu. Cílem letošního Bienále je vrátit divákovi jeho nadvládu nad vlastní imaginací, čímž se dostává do zmiňované pozice diktátora.

Benátky

Pavilon Spojených států amerických

Britský pavilon

Italský pavilon

Benátský Canal Grande

Chodba vedoucí kamsi do hlubin, umělecké dílo je provedeno na rovné zemi a pouze pracuje s klamem lidského oka

Místo pro uměním znaveného návštěvníka

Fiat, který projel svět

Část expozice v benátském Arzenálu

Dánský pavilon

Australský pavilon

Polský pavilon