Víkend patří festivalu Blues v lese

Významné zahraniční hosty si návštěvníci tuzemských bluesových festivalů již zvykli brát bezmála jako samozřejmost, avšak sobotní program řevnické přehlídky Blues v lese obsahuje jedno zcela mimořádné jméno. Američan John Hammond junior je nejen synem legendárního producenta (a synovcem Bennyho Goodmana), ale především významným představitelem bluesového revivalu počátku šedesátých let.

Jeho hru na akustické a resofonické kytary oceňovali nejen bluesoví nadšenci, ale i černošští bluesmani, mimo jiné třeba Howlin' Wolf. Kromě řady hudebních setkání s bluesovými veterány si John Hammond během let zahrál s mnoha klíčovými postavami rockové scény šedesátých let.

Na jeho albech se objevili i členové kapely the Band, Michael Bloomfield, Duane Allman či J. J. Cale. Ale snad ještě úctyhodnější je řada producentů Hammondových alb završená v posledních letech jmény Toma Waitse a Davida Hidalga (Los Lobos). Před necelými čtrnácti dny získal John Hammond - ovšemže nikoliv poprvé - cenu W. C. Handyho jakožto akustický bluesový umělec roku.

Kdysi jste prohlásil, že nejdůležitějším umělcem z těch, s nimiž jste se setkal osobně, byl bluesman Big Joe Williams. Proč právě on?

Big Joe Williams byl první blues- man, se kterým jsem se seznámil a se kterým jsem si zahrál. Když jsem sledoval, jak to dělá, hodně jsem se z toho naučil. Znal se s každým ze světa blues a dostal se snad všude. On mě skutečně inspiroval.

Koho ze současné bluesové scény považujete za nejpřímější pokračovatele bluesové tradice?

Mladých, i ne už tak docela mladých hráčů, kteří se nově objevují a postupně získávají uznání, existuje na americké i na evropské scéně celá řada. A ti tuto tradici určitě nenechají zemřít.

Vaše album před časem produkoval písničkář a muzikant Tom Waits. Co obnáší pojem produkce v případě někoho takového, jako je právě Waits?

Tom má jako málokdo z lidí, které znám, velký cit pro zvuk, cítění a image. A taky velice rozumí blues. Smíchal a zmasteroval nahrávku lépe, než byla kterákoliv z mých dřívějších desek. Všechny nás inspiroval a dostal ze mne věci, které jsem nikdy předtím nepocítil. Má pro práci ve studiu neuvěřitelné vlohy.

Na rozdíl od drtivé většiny současných bluesmanů nadále dáváte přednost hraní na akustický nástroj, navíc sólově. Co vás k tomu vede?

Podle mne zůstává podstatou venkovského blues sólový muzikant. A když se takhle podaří předvést publiku pořádné vystoupení, potvrzuje mi to, že je to jednoznačně účinné. Takhle jsem začínal hrát a tak to také pořád cítím.