Ondřej Pivec

Ondřej Pivec | foto: Václav Jirásek

Jak český Ondřej v New Yorku k desce přišel

Přední český jazzový muzikant mladé generace, varhaník Ondřej Pivec, si z loňského letního pobytu v centru jazzového dění přivezl nejen spoustu zážitků, ale také album Overseason, nahrané s tamními předními hudebníky.

Do New Yorku se Pivec vydal se svým kolegou z Organic Quartetu, bubeníkem Tomášem Hobzekem. Vzali pár lekcí u renomovaných hráčů, potulovali se po koncertech a klubech – a také jamovali. Neuvěřitelnou souhrou náhod právě díky jamům (a na nich předvedeným vlastním výkonům) se seznámili s kytaristou Jakem Langleym, členem tria slavného varhaníka Joeyho de Franceska, a saxofonistou Joelem Frahmem, který spolupracoval mj. s pianistou Bradem Mehldauem.

Ondřej PivecSlovo dalo slovo a čerstvě "jednorázově" sestavený kvartet natočil za jediný den v – samozřejmě zcela náhodně objeveném a díky sympatiím majitele relativně "za hubičku" pronajatém – newyorském studiu album, které obstojí ve vysoké žánrové konkurenci.

Ondřej PivecPřevážně vlastní skladby účastníků jsou slyšitelně zahrány se šťávou čerstvě nalezeného srozumění, z radosti ze sdílení hudby. Ačkoliv jsou trošičku méně přímočaré než Pivcova produkce v Organic Quartetu, hráčská jistota této příležitostné sestavy mnohé vypovídá ani ne tak o Američanech (u nich ji bylo lze předpokládat), ale hlavně o talentu české poloviny kapely.

Ondřej PivecPivec a jeho kumpáni neobjevují nové jazzové cesty. Sám Jake Langley řekl: "Nevynalézáme nic nového, ale někdo musí tradici udržovat při životě." Vycházejí ze soul jazzu, typického pro 60. léta, přesto však dokáží tento (pokud jej člověk chce hrát věrně) poměrně sešněrovaný swingující styl přesáhnout k "jazzovějšímu", jak je patrné nejen z fragmentů původních skladeb, ale třeba i ze závěrečného explozivního standardu saxofonisty Joea Hendersona Inner Urge.

Ondřej PivecAlbum Overseason působí mimořádně kompaktním dojmem, kvarteto si přes okolnosti své existence troufá na do detailu vystavěné pasáže (bleskurychlá a rozhodně nikterak jednoduchá unisona kytary a saxofonu, resp. varhan), jeho největším darem je ale schopnost rozevláté improvizace, jež se přes pevné ukotvení v tradičním kontextu většinou úspěšně snaží vyhnout zavedeným obratům, neřkuli klišé. Je možné takovou hudbu točit opravdu jen v New Yorku?

Ondřej Pivec: Overseason
vyd. Animal Music, čas 51:07
hodnocení iDNES.cz: 80 %