Hlas Depeche Mode jede sólo

  • 6
David Gahan, zpěvák britské skupiny Depeche Mode, právě vydal sólové album Paper Monsters, které představí 24. června na samostatném pražském vystoupení. Kromě písní z Gahanovy novinky mají v T-Mobile Areně zaznít skladby Depeche Mode. A tak koncert Gahanovy doprovodné kapely řada fanoušků považuje za depešáckou show jednoho muže.

Zároveň s emisí svého alba Gahan čelí otázkám o budoucnosti kapely Depeche Mode. Jedna z nejpopulárnějších a nejvlivnějších skupin osmdesátých let si totiž dala asi roční pauzu. Teprve pak se Gahan, Martin L. Gore a Andy Fletcher sejdou, aby probrali společné plány.

„Možná někdy v příštím roce se o tom budeme bavit, ale nezaručuji nikomu, že vydáme další nahrávku,“ řekl Gahan dánskému magazínu Ekstra Bladet. Gahanovy vztahy se skladatelem Gorem, jenž prý nedovolí žádné zásahy do svých - depešáckých - písní, jsou komplikované. Nyní obě individuality soupeří o přízeň fanoušků na samostatných albech. S titulem Counterfeit 2 má Gore náskok: v osmdesátých letech už jednu desku vydal, zatímco Paper Monsters je Gahanovým prvním sólovým projektem.

David Gahan, který oslavil 9. května jedenačtyřicáté narozeniny, je problematickou osobností. Několikrát stanul před soudem pro mladistvé za vandalismus. Než se připojil ke skupině, vystřídal desítky krátkodobých zaměstnání. I když mu účinkování s Depeche Mode přineslo peníze z pětatřiceti milionů prodaných desek a stovek koncertů, jeho život se nezklidnil. V roce 1996 se Gahan předávkoval heroinem a nakrátko se ocitl ve stavu klinické smrti.

„Viděl jsem se z výšky, své tělo ležící na zemi u mé hotelové koupelny. Kolem mě se toho hodně dělo. Chtělo se mi vykřiknout: Jsem tady nahoře!, ale nikdo mě neslyšel. Pak jsem přišel k sobě a policajt mi nasadil pouta,“ líčil Gahan v červnovém čísle měsíčníku Q. Na otázku, jestli mířil do nebe, nebo do pekla, zpěvák odpověděl: „Nebylo to místo, kam bych se chtěl znovu vrátit.“

Očištěný Gahan, který žije ve Spojených státech, se rád vrací k muzice. Jeho nová deska přináší černou depešáckou atmosféru, naléhavý patos a emoce kolébané lehkými sugestivními rytmy, stejně jako malátná, vláčná tempa pomalých songů. Producent Ken Thomas to všechno zarámoval do šlapavě hutných i prchavě vzdušných aranží. Dalším Gahanovým pomocníkem je kamarád z New Yorku, všestranný instrumentalista a skladatel Knox Chandler. Když pomineme přizvané bubeníky či smyčcový kvartet, album Paper Monsters nahráli Gahan s Chandlerem skoro sami.

Hudba akceptuje současné trendy a zároveň vychází z písní. Rytmické stroje i živé bubny vytvářejí nervní spodek, zatímco klávesy, kytary nebo smyčce zvolna unášejí melodie jako lodi na vlnách. Chytlavé, rychlejší písně včetně Dirty Sticky Floors či Bottle Living jsou v menšině, avšak zdařile otevírají dveře do Gahanova světa chmurných i pozitivních barev. Bouřlivák Gahan se umí nasměrovat ke kladnému východisku, například v písni Stay, již složil po narození dcery. Uhrančivé album Paper Monsters má zatím větší ohlas než deska Gahanova kolegy Gorea. Budoucnost Depeche Mode to určitě ovlivní.

Britská kapela Depeche Mode zahrála 4. září 2001 ve vyprodané pražské Paegas Areně.

Zpěvák skupiny Depeche Mode Dave Gahan prožívá jednu z úvodních písní koncertu v Praze (4. září 2001)

Zpěvák skupiny Depeche Mode Dave Gahan prožívá jednu z úvodních písní koncertu v Paegas Areně 4. září 2001.

Zpěvák skupiny Depeche Mode Dave Gahan prožívá jednu z úvodních písní koncertu v Paegas Areně 4. září 2001.

Zpěvák skupiny Depeche Mode Dave Gahan prožívá jednu z úvodních písní koncertu v Paegas Areně 4. září 2001.

Fanoušci Depeche Mode před koncertem v pražské Paegas Areně 4. září 2001.

Fanoušci Depeche Mode před koncertem v pražské Paegas Areně 4. září 2001.

Depeche Mode - obal videokazety One Night In Paris.