Gregorian v Praze představili nové album

12. a 13. prosince byl v Praze soubor Gregorian, jenž tu propagoval svoji nejnovější desku Masters Of Chant 2. Gregorian je sbor mnichů zpívajících gregoriánským chorálem klasické skladby pokladnice rockové hudby uplynulých 40 let. Za projektem stojí osobnost Franka Petersona, světoznámého producenta, který je podepsán například pod písní Time To Say Good-bye (duet Andrey Bocelliho a Sarah Brightman) nebo pod posledními alby Sarah Brightman.

Gregorian k nám příjíždějí představit a propagovat své nejnovější album Masters Of Chant 2, které navazuje na úspěšný loňský debut Masters Of Chant, kterého se po celém světě prodalo přes 1 milion nosičů. Druhá kapitola se zdá být neméně úspěšná, vždyť od vydání Masters Of Chant 2 neuplnyuly ani dva měsíce a v Evropě se již prodalo přes 500 000 cédéček. Gregorian se se svou novinkou dostali do Top 10 žebříčků řady evropských zemí - Německa, Francie, Polska, Belgie, Švédska, Rakouska, Švýcarska, Finska, Portugalska, Maďarska, a bodují i v Izraeli, Jižní Africe nebo Singapuru.

V podání Gregorian si můžeme na jejich druhém počinu vychutnat sugestivní interpretace Phila Collinse (In the Air Tonight), Pink Floyd (Wish You Were Here) nebo Deep Purple (Child In Time), avšak na tomto albu najdete i dvě původní kompozice, z nichž Moment Of Peace s hostující Amelia Brightman je prvním singlem, který si mimochodem vede výborně v našich tuzemských rádiích, kde je momentálně na 29. příčce.

Gregorian - Masters Of Chant Chapter II
"Čím více projektů se vydá proti hlavnímu proudu, tím úspěšnějšími se stanou.“ Frank Peterson, autor této myšlenky, by měl vědět, o čem mluví. Producent, který již přinejmenším ze dvou neobvyklých hudebních projektů - z Enigmy a z hitu Sarah Brightman a Andrea Bocelliho „Time To Say Goodbye“ - dokázal udělat mezinárodně úspěšné záležitosti, prodávající se po miliónech, se opět trefil do vkusu doby. Jako vždy, i tentokráte věděl Peterson, kdy nastal ten pravý čas. Debutového alba Masters Of Chant se po celém světě prodal milión kusů.

Do koncepce Gregorian - nově interpretovat s gregoriánským sborem ty nejlepší písně z posledních čtyřiceti let - se nehodí každá píseň. I kdyby se zdálo, že tam perfektně sedí. „Kritérium výběru je docela prosté: Gregoriánský chorál používá pouze sedm not,“ vysvětluje Frank Peterson. „Jakmile se objeví nějaký půlton, píseň nemá šanci.“ Což znamená, že s písničkami jako jsou „Wish You Were Here“ a „Brothers In Arms“ nejsou žádné problémy. Na druhé straně, písničky jako „Sacrifice“ nemají žádnou šanci.

Velkou roli také hraje prostředí. Poté, co první album, na němž pěli vynikající britští sboristé (Philip Conway, Thomas Barnard, Jeremy Birchall, Andrew Busher, Mark Bradbury, Timothy Holmes, Roger Langford, Gregory Moore, David Porter Thomas a Christopher Tickner) vzniklo v kostele přeměněném na nahrávací studio, se Peterson rozhodl nahrávat opět v kostele. Tentokráte padla volba na Henry Wood Hall v Londýně. Bylo připraveno speciální pojízdné nahrávací studio.

Způsob, jakým byly přípravy domýšleny až do nejmenšího detailu je dalším důvodem, proč se úspěšný producent a jeho štáb, skládající se z  Jana Erika Cohrse, Karstena Heussmanna a Michaela Soltaua nemusí obávat eventuelních plagiátorů. „K podobnému projektu je třeba infrastrukturu špičkové kvality,“ vysvětluje. „Není možné si prostě jen tak najmout nějaké profesionální zpěváky, zamluvit nějaké studio a začít nahrávat.“

Petersonovi se nicméně podařilo překonat omezení pojetí projektu Gregorian a vnést do alba Chapter II  pár dalších nápadů. Zatímco album Chapter I přinášelo výlučně evergreeny z posledních čtyřiceti let, jako například  „When A Man Loves A Woman“ (od Percy Sledge), „Sound Of Silence“ (Simon & Garfunkel, „Sebastian“ (Steve Harley), „Vienna“ (Ultravox) a „Brothers In Arms“ (Dire Straits), tentokráte se v repertoáru projektu Gregorian objevují jeho dvě vlastní kompozice– „Moment Of Peace“ a „Babylon“. Mezi nově interpretovanou klasikou najdeme Phila Collinse (In The Air Tonight), Pink Floyd (Wish You Were Here) a Deep Purple (Child In Time).

Zkrátka, pokud jde o produkci, je album Chapter II ve srovnání se svým cenami ověnčeným předchůdcem daleko sofistikovanější. „Daleko více jsme pracovali se smyčcovými orchestry a s kytarami,“ vysvětluje Peterson, který je poháněn stále rostoucími očekáváními, která zákonitě přišly s obrovským úspěchem prvního alba. „Člověk si vždycky musí být naprosto jistý, že nenudí posluchače nedostatkem nápadů, ani je nesmí zahlcovat příliš ambiciózními experimenty,“ vysvětluje hvězdný producent.

Gregorian - Masters Of Chant Chapter II. Obal alba.