Již dlouho totiž neměla Itálie v této honbě za nejprestižnějším filmovým oceněním v ohni tak horké želízko. Film Život je krásný režiséra a komika Roberta Benigniho je považován za jednoho z nejžhavějších kandidátů hned na několik oscarových ocenění. Sedm nominací na blyštivou sošku je u filmu ze země, v níž se nemluví anglicky, skvělým výsledkem.
Po italských městech se to v těchto dnech hemží barevnými poutači s rozesmátou Benigniho tváří, na prostředcích hromadné dopravy jsou namísto reklam zavěšeny billboardy s nápisem Roberto do toho, v Arezzu, městě, kde byla část filmu natáčena, organizují členové onoho úspěšného filmového štábu veřejné sledování přenosu slavnostního předávání cen. V Benigniho rodném městečku Castiglion Fiorentino, uprostřed Toskánska, připravuje jistý agilní sochař odhalení čtyřmetrové bronzové sochy zasloužilého rodáka.
Sám Benigni již několik měsíců pobývá ve Spojených státech, kde se věnuje reklamní kampani kolem svého filmu. Svým neortodoxním vystupováním, na hony vzdáleným obvyklé podbízivosti bavičů, a svou "dadaistickou" angličtinou si za oceánem získal nemálo příznivců. Začátkem tohoto měsíce obdržel ocenění americké herecké asociace za výkon roku a tento týden byl vyhlášen nejlepším komikem roku. "Mrzí mne, že nemohu být v tuto chvíli s vámi, mohli jsme se všichni nahatí vykoupat v Mississippi!" vzkázal pořadatelům, protože se předání pocty nemohl osobně zúčastnit.
Vedle úsměvných příhod však snímek Život je krásný provází i závažná polemika, která - stejně jako mimořádný divácký zájem o film - pramení z tématu a přístupu k jeho zpracování. Jednoduchý, až přímočaře nekomplikovaný příběh se otvírá v předvečer druhé světové války kdesi na toskánském venkově fašistické Itálie, jejíž tísnivé prostředí si židovský číšník a snílek Kvído prostě nepřipouští. Sledujeme jeho ztřeštěné kousky, jichž se dopouští, aby upoutal a získal ženu, do níž se zamiloval. Je úspěšný; mají svatbu, narodí se jim syn.
A pak se příběh láme: otec i syn jsou společně s jinými židovskými občany deportováni. Kvídova manželka se dobrovolně rozhodne sdílet jejich osud a nastupuje s nimi do transportního vlaku.
Kvído sám nedomyslí smysl toho, co se kolem děje, a ze zoufalství začne synkovi namlouvat, že jde pouze o o jakousi rafinovanou hru. Tuto "hru na hru" v koncentračním táboře pak ještě zvýrazní, neboť z jeho pohledu je to jediná cesta, jak dítě zachránit. A zatímco čtyřletý chlapec stále věří, že jde o hru na vojáky a setrvává v úkrytu, snímek vrcholí smrtí hlavního hrdiny.
"Chtěl jsem především natočit krásný film," prohlašuje Benigni, který je kromě režie i spoluautorem scénáře. "První část je komediální a plná gagů, druhá část je tragédií. Chtěl jsem, aby se lidé smáli, ale chtěl jsem, aby také plakali." Benigni si byl možného zjednodušení filmu na "komedii o holocaustu" vědom a snažil se mu zabránit dramatickým a smutným koncem.
O snímku se pozitivně vyjádřila řada židovských sdružení a organizací bývalých vězňů vyhlazovacích táborů, nemluvě o tom, že přijetí, kterého se filmu i tvůrci dostalo loni v létě v Izraeli, bylo příznivé ze strany tisku i publika. O to ostřejší a málo vybíravé byly výpady, s nimiž v posledních dnech vystoupili někteří kritici a filmoví tvůrci. "Život je krásný se líbí prostě proto, že zapírá holocaust," konstatuje ve své zdrcující kritice časopis New Yorker.
"Benigni nezesměšňuje tuto tragickou událost, pouze vypráví neuvěřitelnou zkušenost lidského ducha," komentoval film Amos Luzzato, předseda Jednoty italských židovských obcí. A na obranu italského komika se přidal mezi mnohými i slavný herec Kirk Douglas, občanským jménem Isur Danielovič, syn ruského židovského vetešníka, jak se sám rád nazývá: "Jde o neobvyklý film, který skvěle vyvažuje komické a tragické prvky. My Američané jsme k smrti otráveni válkami s Marťany a automobilovými honičkami. A Benigni je jediný, kdo nás dokázal dojmout." Nicméně když se začátkem tohoto týdne objevily zprávy o tom, že Spielberg měl potíže se na film dodívat, záležitost se začala vybarvovat jako boj dvou amerických produkčních kolosů: Miramaxu, který Benigniho snímek v USA distribuuje, a Spilbergova DreamWorksu - jednoho z hlavních Benigniho rivalů v letošní soutěži.