Vladimír Javorský v představení Poe

Vladimír Javorský v představení Poe | foto: Vojtěch Brtnický

RECENZE: Kyvadlo i Maska červené smrti. Poeovi běsi a démoni opět ohromí

  • 1
I když tento večer celkově nedrží úplně pohromadě, nabízí Laterna magika v novince Poe velký divácký zážitek. Může za to hudba, technické řešení, choreografie i výkony herců a tanečníků.

Skupinka veselých cizojazyčných studentů se se zhasnutím sálu ztišila. Ovšem v momentě, kdy se Novou scénou pražského Národního divadla rozezněla čeština, propukla omladina v překvapený smích. Novinka Laterny magiky nazvaná Poe totiž neoplývala titulky, takže cizinci nerozuměli ani slovo. Když ale několik úvodních citací z díla Edgara Allana Poea vystřídala strhující choreografie založená na tlukotu srdce, v sále se opět rozhostilo napjaté ticho.

Zmíněná příhoda z hlediště středeční reprízy vlastně docela přesně vystihuje samotné nezvyklé představení, které pro Laternu magiku přichystala Lenka Vagnerová. Režisérka a uznávaná choreografka si totiž pro svou první práci v Národním divadle vybrala dílo kultovního amerického literáta.

Práci Edgara Allana Poea se přitom ve spolupráci s hercem Vladimírem Javorským rozhodla prezentovat nejen nejslavnějšími motivy (havran, kyvadlo), vybrali i méně známé satirické texty. Jejich části v průběhu večera zaznívají z úst Javorského a dále herečky Terezy Marečkové, kteří oba zmíněného literáta představují. Mezi těmito vstupy pak jevišti vládne vytříbená choreografie Vagnerové a především pak sólista Ondřej Vinklát v rolích různých postav Poeových příběhů.

Vladimír Javorský na zkoušce novinky Poe

A podobně jako nesrozumitelná čeština narušovala soustředěnost zahraničních studentů, narušují tyto citace i plynutí jednotlivých choreografických čísel. Představení proto nepůsobí příliš kompaktním dojmem a rozpadá se do několika kusů.

Po technické, vizuální a hudební stránce ale čeká diváky opravdu zážitek. Tvůrci celý večer vystavěli okolo povídek Jáma a kyvadlo, Skokan a Maska červené smrti. Moment, kdy se obří kyvadlo poprvé prožene scénou, totiž vzbuzuje ohromení podobné tomu, které dokázal Poe přesným popisem a doslova pipetovým dávkováním napětí vyvolat ve svém čtenáři. Podobně překvapí i technicky vyřešený motiv krys hryzajících nešťastníkova pouta. V povídce Skokan pak Vinklát zaujme náročnou kreací upomínající na Poeova hrdinu se zakrnělýma nohama.

Samotná Maska červené smrti pak patří k vrcholům celého večera. Spisovatelova brilantní povídka zde díky kostýmům Evy Jiřikovské dostává až postmoderní náboj. Bál, který pořádá kníže Prospero (opět ve Vinklátově podání), totiž připomíná dekadentní módní přehlídku. Osudové setkání Červené smrti (Vladimír Javorský) se zpupným knížetem se pod taktovkou Lenky Vagnerové mění ve strhující baletní souboj, kde čerstvě šedesátiletý Javorský překvapí svou ohebností a tanečním talentem.

Poe

75 %

Laterna magika

premiéra 28. dubna 2022

režie: Lenka Vagnerová

hrají: Vladimír Javorský, Tereza Marečková, Ondřej Vinklát, Fanny Barrouquére / Monika Částková / Zuzana Herényiová / Tamara Kšírová / Tereza Kučerová, Patrik Čermák / Šimon Klus / Michal Kováč / Vojtěch Rak / Alexandr Sadirov / Adam Sojka

Samostatnou kapitolou pak je hudba Ivana Achera. Zneklidňujícími a tíživými zvuky dodává Poeově temné poetice nečekaně industriální podtón. Ten sice zdánlivě jde proti intimitě spisovatelova díla, ovšem divákovi upomene například sevřenou a ve výsledku vlastně podobně intimní tvorbu Nine Inch Nails, což vytváří nezvyklé, ale zajímavé paralely.

Dvojice Acher a Jiřikovská stojí i za propracovanou scénou.

Lence Vagnerové se tak v krátkém sledu povedlo po Maríi de Buneos Aires v divadle ABC vytvořit další působivé pohybové představení. Jen je škoda, že se v Poeovi o trochu méně nemluví a nečte. Pohybem se zde povedlo vyjádřit vše.