Lucii Bílou čeká vážná činoherní role

  • 2
Režisér Vladimír Morávek se na čtyři roky upíše brněnskému Divadlu Husa na provázku. Připraví zde projekt Sto roků kobry neboli dramatizace Dostojevského románů Zločin a trest, Idiot, Běsi a Bratři Karamazovi. První díl nazvaný Raskolnikov - jeho zločin a trest má premiéru příští pátek, druhá část Kníže Myškin je idiot následuje v rychlém sledu 12. ledna.

Inscenaci Stavrogin je ďábel! plánuje divadlo na listopad 2004, na poslední díl Karamazovci reloaded dojde v roce 2005.

„Tetralogie je poctou režisérovi Peterovi Scherhauferovi, který v roce 1981 připravil přelomovou inscenaci Karamazovců. Provázek je mi drahý a mám ambice, aby znovu zazářil jako v dobách své největší slávy za Scherhaufera,“ řekl Vladimír Morávek, který v Huse na provázku začínal svou profesionální kariéru.

Divadlo si podle režiséra vzalo na bedra velký úkol: „Hrát Dostojevského je exkluzivní, ale také těžké. Název Sto roků kobry odkazuje na to, že Dostojevskij je hrozné, fascinující, jedovaté a zároveň osvobozující čtení.“

Bílá jako osudová žena
Soubor je prý dostatečně zdatný, aby si s Dostojevským poradil; přesto Morávek neodolal a ansámbl doplnil hosty: Raskolnikova hraje jeden z režisérových dvorních herců, královéhradecký Petr Jeništa, knížete Myškina bude s Jiřím Vyorálkem alternovat Pavel Liška a v roli osudové ženy Nastasji Filipovny se vedle Evy Vrbkové objeví zpěvačka Lucie Bílá, pro niž půjde o první vážnou činoherní roli.

„Při práci na muzikálu Excalibur jsem si všiml, že Lucie Bílá je žena velkého charakteru a hloubky jako Nastasja Filipovna, je oslňující i nevyzpytatelná jako Nastasja Filipovna. Věřím jejímu talentu. Navíc je odhodlaná vážně se činohře věnovat,“ objasnil Morávek. To je i důvod, proč Bílá „nastoupí“ do inscenace na jaře. Soubor momentálně zkouší i sedm hodin denně, což zpěvačce nabitý kalendář neumožňuje.

Podle dramaturga Petra Oslzlého navazuje tetralogie na Scherhauferovy Karamazovce, kteří zcela nově, v duchu komedie dell'arte a karnevalového, groteskního třeštění, interpretovali Dostojevského. „Dostojevského hrdinové se ptají: Není-li Bůh, co má člověk dělat? V neukotveném světě se všechno, ačkoli to tak není míněno, mění v grotesku,“ popisuje Morávek. Petra Oslzlého zase fascinuje, že geniální spisovatel předznamenal vývoj nejen dvacátého století, ale i jedenadvacátého. „Přesně například pojmenoval, z čeho se rodí terorismus,“ řekl Oslzlý.

Lucie Bílá a Karel Gott na letošním udílení Českých slavíků.

Lucie Bílá na letošním udílení Českých slavíků.

Lucie Bílá na letošním udílení Českých slavíků.

Lucie Bílá

Ještě předtím, než Vondráčková na přelomu tisíciletí chytila druhý dech, byla jednoznačnou královnou českého popu Lucie Bílá (na fotografii). Není tedy divu, že tehdy zpíval Gott s ní. A není divu, že si teď vybral Balogovou.

Lucie Bílá a Peter Dvorský na loňském udílení Českých slavíků.

Lucie Bílá na letošním udílení Českých slavíků.