Sopranistka Beňačková ozdobí premiéru

Brno - Premiéru Janáčkovy opery Věc Makropulos uvede v pátek večer Národní divadlo v Brně. Operní příběh nestárnoucí zpěvačky Emilie Marty se tak po pětasedmdesáti letech vrátí do budovy, kde 18. prosince 1926 zažil světovou premiéru. První uvedení díla inspirovaného dramatem Karla Čapka se totiž odehrálo právě na jevišti dnešního Mahenova divadla.

Magnetem nové inscenace režiséra Tomáše Šimerdy bude světoznámá sopranistka Gabriela Beňačková v hlavní úloze. "Toužila jsem po ní už dříve. Na podobnou roli ale musí zpěvačka skutečně dozrát," říká Beňačková na adresu 337 let staré hrdinky.

Beňačková Janáčkova díla proslavila doslova po celém světě. Od Japonska po newyorskou Metropolitní operu zpívala zejména Jenůfu. V nejrůznějších produkcích i jazykových verzích operního dramatu o svedené pastorkyni vystoupila více než tisíckrát. Beňačkové jméno je trvale spojeno také s jinými Janáčkovými tituly: Glagolskou mší a Káťou Kabanovou. Právě posledním operním kompletem, které sopranistka po dlouhé době natočila ve vlasti byla nejnověji Káťa Kabanová.

Renomovanou janáčkovskou pěvkyni čekají v Brně celkem tři vystoupení. "Vedle trošku čítankového důvodu v podobě pětasedmdesátiletého výročí od premiéry díla, to byl především souhlas pěvkyně světových kvalit," komentuje umělecký šéf brněnské opery Tomáš Šimerda nasazení titulu. Historické souvislosti prý zase odůvodnily uvedení titulu v komornějším, autentickém prostředí. Mahenovo divadlo má poloviční kapacitu jako brněnská opera. "Proto také uvádíme dvě premiéry. Zítra bude Emilii Marty zpívat Takhira Menaždina, která s paní Beňačkovou alternuje," řekl Šimerda.

V inscenačním týmu brněnské Věci Makropulos figuruje vedle režiséra dirigent Oliver Dohnányi, scénograf Vladimír Soukenka a výtvarník kostýmů Josef Jelínek. "Nepokoušel jsem se o nějaké významové kotrmelce. Chtěl jsem naplnit téměř činoherním způsobem jednání všech postav logikou," odpovídá Šimerda na otázku výkladu. Beňačková mu přizvukuje citací z libreta, která je prý i jejím životním krédem: "K čemu se má tři sta let žít? Hlupci, vy jste tak šťastní, že zemřete."

Menší jeviště někdejšího Městského divadla Na Hradbách je podle režie ideální právě pro Věc Makropulos. "V jednom okamžiku se vždy objeví nanejvýš sedm jednajících postav," komentuje Šimerda. Do roku 2004 chce s brněnským souborem "zkompletovat" pět nejproslulejších Janáčkových oper pro speciální festival. Beňačková se na něm možná představí ve slavnostním provedení opery Její pastorkyňa. Životní roli zhrzené mladé schovanky Jenůfy, tentokrát vymění za úlohu její opatrovnice Kostelničky.


Rozhovor s Gabrielou Beňačkovou a další podrobnosti o premiéře přinese páteční Jihomoravská příloha MF DNES

Gabriela Beňačková ve hře Věc Makropulos

Gabriela Beňačková ve hře Věc Makropulos

Gabriela Beňačková ve hře Věc Makropulos

Gabriela Beňačková ve hře Věc Makropulos

Gabriela Beňačková ve hře Věc Makropulos