Jako z filmu Prázdniny v Římě. Na náměstí v Ostrově se sjely vespy

  • 4
Karlovarský Vespa club uspořádal v sobotu ve spolupráci s Domem kultury Ostrov sraz milovníků legendárních skútrů Enrica Piaga. Kolem třetí hodiny odpolední dorazilo na padesát vespařů, z nichž mnozí měli za sebou i dvouhodinovou cestu až z Prahy. Na ostrovském náměstí nechyběl ani pojízdný bar, který dovezl obdivovatelům skútrů italské víno, olivy a sýry.

Mezi účastníky z Prahy byli i Míla a Jozef Páleníkovi, kteří nepřijeli na dvou kolech, ale hned na třech. Od loňského roku jsou totiž šťastnými majiteli skútru Vespa PX 200 z roku 1986 i s postranním vozíkem, lidově sajdkárou.

„Ze sedla vespy je svět daleko krásnější a tohle si určitě myslel i Gregory Peck s Audrey Hepburn, když se na vespě projížděli po Římě,“ usmívá se spokojený majitel stroje, který si pro sebe a svou ženu pořídil na důchod.

Příznivci italských skútrů Vespa z celého Česka i zahraničí zavítali na sjezd na Mírovém náměstí v Ostrově. (10. července 2021)

„Nikdy jsme neměli na takové věci čas, teď si tu romantiku užíváme. Na pionýru jsem sice jezdil už od malička, ale vespa je vespa, chytne vás a nepustí,“ dodává Jozef Páleník.

„Vypadá jako vosa a taky i tak bzučí!“ nechal údajně slyšet průmyslník Enrico Piaggio, když mu poprvé ukazovali prototyp modelu nového skútru, který se měl stát levným dopravním prostředkem pro všechny.

Prahu zaplnili jezdci na vosách. Spanilé jízdy se zúčastnily stovky skútrů

Piaggiova továrna začala Vespu, neboli po italsku vosu, sériově vyrábět v roce 1946. O čtyři roky později už jezdila po celé Evropě a dnes se o vespě už nemluví ani jako o skútru, ale spíše jako o královně.

Vespaři mají zároveň své kluby po celém světě a také se pravidelně sjíždějí. Poslední velký sraz měli před dvěma lety u maďarského Balatonu, kam přijelo na deset tisíc lidí a k vidění tu bylo přes sedm tisíc strojů. Včetně těch z Česka.

S kopce to jede i devadesát

U Balatonu byli i manželé Páleníkovi a se svou klasickou moderní vespou LX i Maxmilián Guha z pražského Vespa Clubu. Jenže mu to nedalo, a tak si ihned po srazu pořídil i veterána – vespu Primera z roku 1977.

Italové vynalezli před 75 lety nejslavnější skútr. Vespa je hit i v Česku

„Stála mě tehdy pětašedesát tisíc, ale dnes po opravách už je její cena zase někde jinde. V průměru jede až devadesát kilometrů v hodině a ani na dálky se s ní nebojím,“ vypráví vespař spokojeně a pokračuje: „Jet na vespě je sice skvělé, ale je to jen polovina zážitku. Dalších padesát procent štěstí, které s vespou zažíváte, je o lidech kolem vás. Vespaři jsou totiž pohodáři, navíc je mezi nimi hodně šikovných lidí, kteří mají vždycky po ruce šroubovák a ihned vám pomůžou. Ve štychu vás tady nenechá nikdo.“

To potvrzuje i Jan Preclík z karlovarského Vespa klubu, který sobotní sraz v Ostrově organizoval: „Já si vespu pořídil kvůli přítelkyni, protože se do ní zamilovala a koupila si ji. Teď je nás ve varském klubu šest a budeme fakt rádi, když se někdo další přidá. Stačí si koupit vespu a zavolat nám,“ usmívá se Jan.

23. dubna 2021