Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tv„Takové tu vozily jíly za první republiky a ještě krátce po 2. světové válce. Pak už byl provoz vždy jen motorový. Takže ano, je to poprvé, co je na tento osobní vlak nasazená parní lokomotiva,“ potvrzuje ředitel obecně prospěšné společnosti Muzejní úzkorozchodná dráha Kateřina Petr Hošek.
Podle jeho slov budou mít lidé příležitost poznat sílu páry od soboty 3. až do neděle 11. července.
V tuto dobu, zřejmě v souvislosti se státními svátky, totiž mívá drážka Kateřina statisticky nejvíc návštěvníků, proto se členové společnosti rozhodli nabídnout zájemcům jízdu vláčkem i ve všedních dnech. Svézt se v miniaturních vozících bude možné i jindy. Drážka je v provozu každý víkend až do konce prázdnin. Ovšem už bez parního stroje. Lokomotiva, které znalci láskyplně přezdívají Orenštejnka, zamíří po neděli 11. července vozit cestující jinam.
„Parní lokomotivy pro úzkorozchodné dráhy tehdy vyráběla fabrika Orenstein & Koppel. U nás se jich dochovalo naprosté minimum. Nadšenci v Žamberku sehnali staré výkresy a podle nich vyrobili kopii. Museli ji samozřejmě přizpůsobit dnešním normám, všechno přepočítat a upravit. A protože chtějí, aby se tato replika starodávné parní lokomotivy postupně objevila na všech drážkách o rozchodu 600 mm, které v republice jsou, tak lokomotiva postupně navštívila nejrůznější kouty České republiky. Nadcházející víkend a celý další týden bude jezdit u nás,“ zve k návštěvě drážky Petr Hošek.
Parní lokomotivu pohání směs hnědého a černého uhlí. I proto musí lidé cestující v otevřeném výletním voze pro pětadvacet pasažérů, který za sebou táhne, počítat s tím, že občas k nim může nějaká ta saze přiletět.
„Provoz bude o trochu náročnější. Počítáme s tím, že parní lokomotiva pojede dvakrát, pak ji odstavíme, doplníme vodu a uhlí a stroj promažeme. Mezitím se na trať vydá motorový vláček se čtyřmi vozy, z nichž každý je pro 12 osob. Pak zas bude trať patřit dvěma jízdám parní lokomotivy. Snad nám vyjde počasí a nepřijdou úmorná vedra nebo deště,“ doufá Hošek a doplňuje, že podrobné informace lidé najdou na webu muzejní úzkorozchodné dráhy Kateřina, a to včetně jízdního řádu.
Dráha Kateřina je jednou z mála dochovaných úzkorozchodných tratí na našem území. Jezdilo se tu už před sto lety. Právě úzkokolejky tehdy sloužily k dopravě keramických jílů a dalších surovin, které se zde těžily. Přibližně sedm kilometrů dlouhá trať je pozůstatkem rozsáhlého kolejového systému, který sahal přes Skalnou až do Velkého Luhu. Dnes vláček jezdí mezi stanicemi Soos a Kateřina, kde je možné najít i výhybnu Rampa.
Zásluhu na tom, že se zde kolejová doprava zachovala, má i sousední rezervace Soos. Kvůli nejpřísnější ochraně této ojedinělé přírodní lokality se vytěžený materiál nemohl přepravovat těžkými nákladními automobily, ale výhradně po kolejích.