ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Radary krotí řidiče v Karlovarském kraji, na pokutách zaplatili miliony

  • 1
Řádově miliony korun přispívají v Karlovarském kraji motoristé do rozpočtu měst, která spravují úseky silnic osazené úsekovým měřením. Jenom v Karlových Varech, kde se toto opatření týká stoupání silnice I/6 směrem k Olšovým Vratům, zaplatili za půl roku řidiči na pokutách přes milion korun.

„Měřicí zařízení začalo pořizovat data 20. dubna. Za necelý půlrok jsme odeslali 2 436 výzev. Za překročení rychlosti doposud řidiči zaplatili téměř 1,1 milionu,“ uvedl Jan Kopál, mluvčí karlovarského magistrátu. A to vše přesto, že v květnu celý systém na několik týdnů zkolaboval kvůli kybernetickému útoku na systémy Ředitelství silnic a dálnic.

Tato data podle Kopála dokazují, že úsekové měření, na které motoristy upozorňují výrazné dopravní značky, v tomto rizikovém místě má smysl. „Přes všechna opatření je stále poměrně hodně řidičů, kteří se tu chovají nebezpečně,“ konstatoval Kopál.

Dokumentoval to případem nejvyšší naměřené rychlosti v úseku, kde se loni stalo několik smrtelných nehod. „Byla 155 kilometrů v hodině. I po odečtu možné tolerance to činí jistých 150. Povolenou rychlost tak řidič překročil o dvě třetiny, tedy o 60 kilometrů v hodině,“ doplnil Kopál.

Správa systému úsekového měření, kdy policie předává podněty k dořešení, si vyžádala personální posílení odboru dopravy. „Magistrát proto přijal další čtyři zaměstnance a proškolil je ke zpracování takto předaných dat,“ dodal mluvčí magistrátu.

Postihů už ubývá

Že podobná opatření mají smysl, dokazuje příklad z Ostrova. Tamní radnice spravuje úsekové měření ve Stráži nad Ohří. Podle starosty Ostrova Jana Bureše totiž případů překračování povolené padesátky ve Stráži postupem času ubývá.

„Nejdramatičtější byl pokles počtu přestupků v letošním roce. Dá se z toho usuzovat, že místní, nebo ti, kteří Stráží projíždějí pravidelně, už se naučili padesátku ctít,“ řekl Bureš.

Ostrovská radnice zaplatila za technologii úsekového měření dva a půl milionu korun. Tato suma se radnici na pokutách vrátila už v prvním roce fungování systému, tedy v roce 2020.

„Jenom za loňský rok po odečtení všech nákladů zaplatili motoristé dva a půl milionu korun,“ potvrdil starosta. Zdůraznil ale, že příjmy nejsou prioritní. „Hlavní je bezpečnost,“ dodal Bureš.

Na pokutách Cheb nevydělá

Bezpečnost je prioritou i pro představitele Chebu. Také tam se před nedávnem objevily radary s měřiči rychlosti. Zatím jsou ještě bezzubé, radnice však na ně vbrzku hodlá nechat namontovat speciální moduly, které informace o překročení rychlosti spolu s fotografií vozu odešlou rovnou na stůl kompetentního úředníka.

Za systém město zaplatilo 2,5 milionu korun. Starosta Antonín Jalovec odmítl myšlenku, že by město mělo v budoucnu na pokutách za rychlost významně vydělávat.

„Pro Cheb to není zisková záležitost. K sumě na pořízení a provoz radarů je třeba připočítat i náklady na zpracování přestupků úředníky a podobně,“ vysvětlil s tím, že prvotním cílem pořízení měřičů rychlosti je bezpečnost. Proto hlídají i komunikace v okrajových částech města, kde nejsou chodníky a lidé se tam ve zvýšené míře pohybují po krajnici.