První elektrická jednotka RegioPanter je už nasazená do provozu.

První elektrická jednotka RegioPanter je už nasazená do provozu. | foto: České dráhy

Dráhy nasadily první z komfortnějších vlaků na trať z Varů do Plzně

  • 8
Klimatizace, wi-fi připojení, bezbariérový přístup, moderní interiér nebo elektrické zásuvky. Tak vypadají nové elektrické jednotky RegioPanter, které zkvalitní a zrychlí železniční dopravu na trase z Karlových Varů přes Cheb do Plzně. České dráhy už první soupravu nasadily do provozu.

Celkem budou čtyři. Do provozu se ale dostaly se zpožděním.  Za zdržením dodávky nových souprav stála koronavirová pandemie.

„Nasazení zbývajících jednotek očekáváme v nejbližších dnech. Dodavatel vlaků řeší obecně známý nedostatek některých komponentů, proto nedošlo ke spuštění provozu všech jednotek, jak jsme očekávali,“ vysvětlil Jan Bureš, náměstek hejtmana Karlovarského kraje pro oblast dopravy.

Nové vlaky jezdí mezi Karlovými Vary a Plzní jako spěšné.

„Přibližně ve dvouhodinových intervalech obslouží zrychlenou linku z Plzně do Mariánských Lázní, Chebu a Karlových Varů, kde se nachází množství moderních bezbariérových nádraží,“ uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah.

Přímé spojení z Varů do Plzně

V praxi to znamená, že nové soupravy doplní v jízdním řádu rychlíky mezi Chebem a Plzní. Trasu zvládnou za hodinu a půl, což je jen o jedenáct minut delší čas, než který potřebují na stejné trase expresy. Celou plánovanou trasu z Karlových Varů do Plzně ujedou RegioPantery za dvě hodiny a 23 minut.

Elektrické RegioPantery nahradí na spěšných vlacích provizorně používané motorové RegioSharky. Ty mají nejvyšší rychlost 120 kilometrů za hodinu a kapacitu 120 míst k sezení.

Rychlé a bazbariérově dostupné

Nové dvouvozové jednotky mohou jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu a nabízejí 140 míst k sezení, z toho osm v první třídě. Nabízejí i dostatek místa pro kočárky, osm jízdních kol a zavazadla.

Jako úplnou novinku v Česku prezentují ČD vybavení vlaků zásuvkou 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků. Audiovizuální informační systém zase poskytuje informace všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých a neslyšících. Cestujícím s kojenci je k dispozici přebalovací pult.

Výběrové řízení na dopravce

Do konce letošního roku by měl Karlovarský kraj zaplatit za provoz těchto jednotek 32,6 milionu korun a v letech 2022 a 2023 52,9 milionu korun.

„Pro období od prosince roku 2023 musí být na provoz RegioPanterů uzavřeny nové smlouvy o veřejných službách, a to na základě výběrového řízení, které se kraj zavázal provést. Pokud bude vybrán jiný dopravce než současný, kterým jsou České dráhy, budou vozidla na tohoto dopravce převedena. To je základní podmínka pro úspěšné čerpání dotace na pořízení vlaků,“ sdělil náměstek hejtmana Karlovarského kraje Jan Bureš.