Lázeňské lanovky na Imperial a Dianu se zastavily, procházejí údržbou

  • 0
Každoroční omlazovací kúru dostávají v těchto dnech obě karlovarské lanovky na Imperial a Dianu. Pravidelnou údržbu letos Dopravní podnik Karlovy Vary urychlil, aby stihl začátek jarních prázdnin, kdy očekává zvýšený zájem turistů.

Kola lanovky na Dianu se zastavila už 2. ledna. „Vedle standardní údržby jsme museli kvůli opotřebení vyměnit jedno ze šesti kol u kabiny,“ konstatoval vedoucí lanovek Tomáš Gazárek. O tom, že opraváři neměli s kolem snadnou práci, svědčí fakt, že váží plných 400 kilogramů.

Provoz v tunelové lanovce na Imperial ustal v úterý. Znovu se rozjede 3. února, o den později pak začne i provoz na Dianu. „Za normálních okolností bychom lanovku na Imperial odstavili až v druhé půlce února. Ale právě kvůli tomu, že jarní prázdniny začínají 6. února, jsme se rozhodli práce uspíšit,“ vysvětlil Gazárek.

Technici se soustředí především na brzdový systém. „Opravit a vyzkoušet je třeba brzdy provozní, hlavní a vozové,“ dokumentoval počtem brzd Tomáš Gazárek fakt, že lanovka za jakýchkoliv okolností bezpečně zastaví.

Péče se dostane i lanům. „Je zapotřebí je zkontrolovat, promazat a vyčistit. V případě Diany navíc lano také zkrátíme,“ doplnil Gazárek.

Lana na Dianu se mění po pěti letech

Obě karlovarské lanové dráhy oslavily vloni svá výročí. U Imperialu to bylo 115 let, o pět let méně slavila lanovka na Dianu. I když se technologie za ta léta posunula hodně dopředu - lanovka na Imperial je například schopna díky rekuperaci za určitých okolností vyrábět elektřinu pro svůj provoz - obě ukrývají i původní díly. „Jsou to koleje,“ prozradil Gazárek. Ty před více než stoletím vyrobila švýcarská firma Von Roll.

Na příslovečnou švýcarskou přesnost a kvalitu sází karlovarský dopravní podnik i v případě tažných lan. „Před řadou let jsme zkoušeli i český výrobek. Bohužel vydržel jen dva roky,“ konstatoval vedoucí lanovek.

Běžně se přitom tažná lana mění po pěti, respektive deseti letech. „Pět let je životnost lana na Dianě. V případě lanovky na Imperial, která není tak dlouhá a díky tunelu nepůsobí na zařízení povětrnostní vlivy, je pak až dvojnásobná,“ dodal Tomáš Gazárek.